Møbelfirmaer lærer kunderne at kende
Siden sommeren 2007 har seks danske møbelproducenter med stort udbytte deltaget i et projekt om brugerdreven innovation. I sidste uge delte de ud af deres erfaringer.
Og brugerinddragelse er guld værd! Det er i hvert fald budskabet fra deltagerne, som i sidste uge fremlagde projektets resultater i Birk Centerpark i Herning:
- Før kunne vi godt gå og have alle mulige tanker om, hvad kunderne synes om vores produkter. Nu ved vi, hvad de synes, lyder det fra Tommy Nielsen, udviklingschef i Dencon, der var blandt de deltagende virksomheder.
Udover Dencon har også Multiform, Ansager, Brdr. Andersen og Karup Furniture samt JBS og Mascot været med gennem hele forløbet.
Også for de små og mellemstore
Brugerdreven innovation er ikke noget nyt fænomen. Bl.a. i it-faget er det en velkendt arbejdsform, men i de mere traditionelle industrier er metoderne ikke nær så udbredte.
Det hænger blandt andet sammen med faglige traditioner, og samtidig er det bestemt ikke uvæsentligt, at mindre virksomheder kan have svært ved at finde ressourcerne til at sætte sig ind i et nyt og kompliceret område.
Hos ULD-projektets primus motor, Udviklingscenter for Møbler og Træ (UMT), er budskabet klart. Hvis møbelindustrien og beslægtede brancher vil konkurrere i fremtiden, handler det ikke blot om at følge med udviklingen. Nye produkter skal opfylde de behov, som forbrugerne ikke selv er klar over, de har, og her kan de brugerdrevne metoder være et skridt på vejen.
Forud for projektet havde UMT og samarbejdspartneren Teko håndplukket en række metoder, som kan tilpasses hverdagen i små og mellemstore virksomheder. På den baggrund er det lykkedes at vise, at man ikke behøver at være en stor virksomhed for at arbejde med brugerdreven innovation:
- Vi har fået fjernet noget af berøringsangsten og vist, hvad metoderne kan bruges til, siger UMT-direktør Betina Simonsen.
Hun håber, at projektets positive resultater kan give endnu flere virksomheder mod på at prøve kræfter med fænomenet, og det skal en kommende informationsindsats være med til understøtte. Indtil videre har UMT og Teko udarbejdet en rapport om projektet, og desuden er der bl.a. planer om at producere film og undervisningsmaterialer.
En øjenåbner
For størsteparten af de deltagende virksomheder er produktudvikling normalt noget, der foregår i samspil med forhandlere, konsulenter og andre i virksomhedernes egne netværk.
De har ikke haft fokus på dialog med slutbrugerne, men det har ULD-projektet været med til at ændre på. Hos Ansager og Dencon har man afprøvet metoden ”prototyping”, som er kendt fra it-branchen, og som bl.a. går ud på at teste nye produkter i fokusgrupper undervejs i designfasen.
Ansager valgte at teste et nyt spisebord, som virksomheden selv syntes rigtig godt om. Fokusgruppen mente imidlertid det stik modsatte, og for direktør Steen Betak var det sund oplevelse:
- Det har bestemt været givtigt at deltage, og projektet har flyttet os på nogle punkter, siger han.
Med afsæt i den første fokusgruppe udviklede Ansager en ny prototype på et spisebord. Her fik virksomheden god respons fra brugerne, og netop nu er man ved at gøre bordet klar til handlen.
Fakta om ULD
• Bag ULD står Udviklingscenter for Møbler og Træ og Teko. Projektet er støttet økonomisk af Erhvervs- og Byggestyrelsen.
• Forud for selve projektet gik et 6 mdr. langt forprojekt, hvor identificerede UMT og Teko 19 metoder. Heraf blev de fire efterfølgende udvalgt til selve projektet.
• Oprindeligt var 12 virksomheder involveret i ULD, men af forskellige årsager var det kun syv, der gennemførte hele forløbet.
• Det praktiske arbejde med metoderne er gennemført med hjælp fra en række eksterne konsulenter samt studerende fra Teko og Århus Universitet.
• ULD-projektet har oprettet en hjemmeside på adressen http://www.uld.nu/
Læs mere om ULD på Wood Supply i de kommende dage, hvor vi vil se nærmere på de fire metoder med afsæt i de virksomheder, der har testet dem undervejs i projektet.