Skateboard-møbeldesignere går utraditionelle veje
I’M:Boards skateboard-stole kan være på vej ud i landets folkeskoler efter en opstart, der har overgået alle forventninger.
2
Billeder
Rasmus Arendt Nielsen (tv.) er sammen med kompagnonen Kasper Bugge Møller glade for den modtagelse, I'M:Board har fået blandt både kunder og kollegaer i træ- og møbelindustrien. (Foto: I'M:Board)
Forventningen fra firmaets to grundlæggere, Kasper Bugge Møller og Rasmus Arendt Nielsen, var dengang, at de skateboard-inspirerede stole skulle bruge lidt tid på at manifestere sig i markedet, før salget for alvor tog fart. Sådan skulle det imidlertid ikke gå.
- Kort tid efter åbningen havde vi en periode på en uges tid, hvor vi måtte melde udsolgt, før vi fik vores supply chain og lager helt op at køre. Det har vi fået styr på nu, og samtidig har den positive start betydet, at vi har fået kapital til at geninvestere i lagerbeholdningen samt at bruge lidt penge på markedsføring, fortæller Rasmus Arendt Nielsen, der står for den forretningsmæssige del af virksomheden.
Læs også: Skateboards bliver til møbler
Designansvaret ligger hos forretningspartner Kasper Bugge Møller, som lavede de første skitser til I’M:Boards i dag patenterede stol i 2004. Han arbejder i øjeblikket med både lamper, bogreoler, vinreoler og havemøbler med klar inspiration fra skateboards.
Det lyder umiddelbart vældig ungdommeligt, men 26-årige Rasmus Arendt Nielsen konstaterer, at de primære kunder snarere er på alder med hans 10 år ældre kompagnon, der i øvrigt selv har rødder i 1980’ernes aalborgensiske skatermiljø.
- Vi troede egentlig, at vores primære segment af kunder ville være de 16-24-årige, som handler i skaterbutikker og selv står på skateboards. Men vi fandt hurtigt ud af, at det er forkert. I stedet ser det ud til, at primærforbrugeren typisk er en 35-årig mand, der selv har stået på skateboard i sine yngre dage, og som nu er blevet far med familiebil og vovse. For ham kan stolen repræsentere et stykke nostalgi, samtidig med at den er designet så lækkert, at konen ikke har noget imod, den står fremme i stuen, mener Rasmus Arendt Nielsen.
Kan hoppes og trampes på
I’M:Board kan dog være på vej ud til en noget yngre målgruppe, da en stor, dansk møbelvirksomhed har vist interesse for skateboardstolene med henblik på salg i folkeskoler.
- Kort tid efter vi udsendte vores pressemeddelelse i sommer, blev vi kontaktet af et stort møbelfirma, som blandt andet sælger møbler til skoler i Norge, Tyskland og Danmark. De var interesserede i at samarbejde med os, så det er vi spændte på at gå videre med, fortæller Rasmus Arendt Nielsen, som især peger på de holdbare materialer som et plus i forhold til brug i skoler.
- Jeg tror, at vores produkt for det første appellerer til mange skoleelever og for det andet, så er det jo lavet, så det kan holde til at blive hoppet og trampet på. Grundstenen i vores møbler er jo rigtige skateboards, som er lavet, så de kan holde til, man kører galt.
Positiv modtagelse i branchen
Selve skateboardet, der er lavet af bambus, bliver fremstillet i og importeret fra Asien, men både stellet og hynderne til stolen er lagt i hænderne på lokale møbelproducenter i form af en snedkermester fra Flauenskjold nær Dronninglund og Gabriel A/S. Dermed bliver slutproduktet dyrere, end hvis hele produktionen var outsourcet til lavtlønslande. Kasper Bugge Møller og Rasmus Arendt Nielsen har dog fra starten været fast besluttede på, at kvaliteten skulle være i orden, ligesom de ønsker at være tæt på fremstillingsprocessen.
- Vi kan hurtigt hoppe ind i bilen, køre en tur op til Flauenskjold og snuppe en kop kaffe med snedkermesteren for at høre hans idéer og input, fortæller Rasmus Arendt Nielsen, som mener, at netop den attitude er den overvejende grund til, at kollegaerne i træ- og møbelindustrien har taget godt imod I’M:Board-drengene.
- Mange i branchen synes, det er fedt med noget nyt. Sådan virker det på den reaktion, vi har fået hidtil. Men vi har også fra starten haft stor respekt for møblet og været tro mod både design og materiale. Hvis vi bare havde fået en fiks idé og så fremstillet møblerne billigst muligt ovre østpå, så havde modtagelsen nok været en anden.
Ønsker utraditionelle salgskanaler
Af samme grund har I’M:Board fra starten afvist at udvide repertoiret ved at lave tøj og kasketter med firmaets logo og navn på til salg. Det handler om kerneproduktet, som er møbler.
Den principfaste tilgang går igen, når Rasmus Arendt Nielsen i øjeblikket sonderer markedet efter potentielle salgskanaler. I’M:Board har allerede fået flere henvendelser fra nær og fjern, men man skal ikke forvente at se skateboard-møblerne stå side om side med møbelklassikere som Svanen og Ægget i de kendte møbelhuse.
- Vi oplever en stor interesse for at sælge stolene, og jeg tror, det skyldes, at det ikke bare er møbler, men også en livsstil og et projekt, vi sælger. Vi går ikke udelukkende efter at sælge møblerne gennem de typiske kontormøbelhuse, men vi ser mere på cafémiljøet i Aalborg eller de hippe Nørrebro-steder i København. Så når vi ser på mulige salgskanaler, så er miljøet omkring dem vigtigere, end at de kan fremvise et stort salg, fastslår Rasmus Arendt Nielsen, som går en travl uge i møde på firmaets vegne.
- En fremtidig samarbejdspartner har lige repræsenteret os på Formland i Herning, i næste uge er det DesignTrade i Bella Center og derefter er vi blevet inviteret til at udstille på DOK#1, som er en designmesse her i Aalborg.