Stouby Furniture på vej mod nyt overskud
Stigende efterspørgsel både hjemme og internationalt sikrer positivt resultat for fjerde år i træk hos Løsning-virksomheden.
- Vi har her pr. 30. september afsluttet vores regnskabsår, og for fjerde år i træk præsterer vi omsætningsvækst i et forholdsvist ustabilt møbelmarked. Det understreger, at vores strategi har virket – såvel på toplinje som på bundlinje. Årsregnskabet er af gode grunde ikke klart endnu, men vi forventer et positivt resultat på niveau med sidste år, siger direktør Carsten Mortensen til Wood Supply.
Fuld knald på eksportmarkederne
Som en naturlig konsekvens af den stigende interesse for Stoubys møbler er der i 2013 skruet op for eksportindsatsen. Det er dog indtil videre sket uden at øge omkostningerne nævneværdigt, understreger Carsten Mortensen. Der er ansat en en intern eksportelev, og samtidig har Stouby Furnitures svenske agent overtaget kunderne på Sjælland, mens Jylland og Fyn håndteres af Carsten Mortensen. Det har frigivet ressourcer til Lars Hovgaard, som nu bruger mere end halvdelen af sin tid på eksportsalg.
- Vi får nu væsentligt mere ud af vores ressourcer. Vi dækker bredere, men for de samme penge, forklarer direktøren.
Til dato har Stouby primært koncentreret sig om markederne i Norge og Sverige, men med denne uges overtagelse af HJ Møbler er døren nu også åbnet til det tyske og det schweiziske marked. Carsten Mortensen har endvidere forventninger til det britiske marked efter en succesfuld deltagelse på 100% Design i London i sidste måned. Hertil kommer igangværende forhandlinger om repræsentantskab i USA.
- Vi kører fortsat på for fuld knald på eksportmarkederne. Vores store satsning på produktudvikling er netop foretaget med henblik på eksportmarkederne, og vi oplever pæn international interesse for nye produkter som ”Biloba”-stolen, Interdane, Concorde og Frost. Både fra nærmarkederne, men også fra steder som Dubai, Qatar og Mexico. Det, vi kalder øvrig eksport, er vokset ekstremt, og det er vel at mærke kunder, som mere eller mindre kommer af sig selv, fortæller han. Det allervigtigste er dog at fortsætte med sorte tal på bundlinjen, understreger Carsten Mortensen.
- Vi har hele tiden sagt, at strategien er at udvikle virksomheden gennem organisk vækst og opkøb. Vi har allerede bevist, at vi kan skabe vækst. Nu skal vi så til at bevise, at vi kan håndtere et opkøb, slutter han.