23948sdkhjf

Getama vil opruste på eksport

Den jyske møbelproducent vil hente en del af fremtidens vækst i udlandet, hvor flere markeder er i kikkerten.
Getamas eksportsalg udgør i dag cirka 15 procent af omsætningen, men det skal der laves om på i de kommende år.

Virksomheden er i dag repræsenteret på 15-16 markeder – primært i Europa – men en intensiv oprustning skal hente nye kunder i lande som Norge, Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Taiwan, Japan og USA. Det fortæller direktør Jesper Temp til Møbel+Interiør Branchebladet.

Jesper Temp har siden 1998 stået i spidsen for Getama, som han ejer 50/50 sammen med faderen John Temp. Getama er oprindeligt en forkortelse for Gedsted Tang- og Madrasfabrik og har rødder tilbage til 1899, hvor Carl Pedersen en metode til at fremstille fjedrende madrasser af tang fra Limfjorden.

Getamas fabrik ligger stadig i Gedsted, hvor man råder over 10.000 m² i den himmerlandske landsby. I den ene ende af hallen produceres træmøblerne, mens polsterarbejde og madrasproduktion foregår i den anden. Stellene til Getamas stålmøbler produceres uden for huset.

Herudover har virksomheden et 740 m² stort showroom ved Marmorkirken i København, som man åbnede i foråret i erkendelse af, at der er svært at trække potentielle kunder helt til Gedsted. Jesper Temp fortæller, at det nye showroom tiltrækker et blandet klientel af forhandlere, arkitekter og private.

Getama afsluttede regnskabsåret 2012/13 ved udgangen af april, og trods under kunne virksomheden her glæde sig over en betydelig fremgang på bundlinjen fra -3,35 til -0,27 mio. kr.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078