København får en ny ambitiøs designuge
"Måske om 10 år bliver det stedet, hvor nyhederne præsenteres som i Milano"
- Nej, det skal det dog ikke hedde. Det er en arbejdstitel.
Men sådan skal begivenheden være, fortæller Kristian W. Andersen, messedirektør, som på torsdagens pressemøde erklærede, at København skulle blive ”great again”. For en vittig indskydelse.
Derfor har messeorganisationen indgået et partnerskab med Design Denmark og Danish Design Center om at realisere en hel uge, hvor messecentret på Amager Fælled spiller sammen med myriaden af liv i bykernen.
Det er ikke Northmoderne alene, der kan gøre Copenhagen great again. Heller ikke byen alene. Det er et spørgsmål om at samle kræfterne, siger han.
- Byen har sovet i timen, og den skal i dén grad vækkes til live, og det gør vi ikke hver for sig. Det gør vi ved at have en masse små events og ét samlet og program og en mere professionel måde at organisere det.
Han mener at vide, hvad han taler om, for på få år har han som CIFF-chef – chef for Københavns modeuge – etableret en betydelig begivenhed for tøjmoden.
Med datoen i maj ligger man tæt på en betydelig anden event, men stadig med et vist gab.
Kristian W. Andersen siger, at han også har en god dialog med 3 Days of Design, som i 2017 skal foregå i starten af juni , og han betragter den begivenhed som en vigtig del af visionen for byen.
- Men man skal også huske på, at vi er to forskellige events, hvor vi er en forretningsmesse og de er en mere publikumsrettet event. for os er det vigtigt at ligge på det tidspunkt i maj, som vi har udvalgt. Ikke lige i forlængelse af Milano-messen, men stadig tæt på, så vi kan præsentere nyheder, siger han.
Han drømmer selvfølgelig om, at København kan blive messen for globale topnyheder, som Milano er kendt for i dag. Måske er København dér om 10 år, gætter han forsigtigt. Men det sker ikke ved at kopiere milaneserne og gå efter volumen.
- Min ambition er en anden platform end Milano. Det er ikke vigtigst at være størst. Det er vigtigst at blive en af de tre mest relevante designdestinationer i verden, hvor vi profilerer os på, der kendetegner os, og det er ikke mindst, at vi er utroligt stærke på håndværk. Derfor vil jeg gerne synliggøre de, der stadig producerer her i landet.
Han nævner, at det ikke nødvendigvis kun er København, der skal promoveres. En designuge kunne sagtens indeholde nogle organiserede ture for udenlandske gæster til spændende produktionssteder i resten af landet.