23948sdkhjf

Nyt varehus og onlinesalg skal løse Ikeas luksusproblem

Danskerne flokkes til Ikea. Derfor skal der et nyt varehus på landkortet og flere kunder på internettet.
Ikea i Danmark vokser markant, ikke mindst på salg over internettet. Onlinekunder er langt fra så lukrative, som dem, der kommer ind i varehusene og shopper.

Det til trods glæder administrerende direktør for Ikea Danmark Dennis Balslev sig over de klikkende kunder.

- Vi tjener i modsætning til mange detailkæder rent faktisk penge på nettet. Men vi tjener væsentligt mere, når folk kommer i varehusene, siger direktøren.

Ifølge Ikeas regnskab var der 31,1 millioner besøg på selskabets hjemmeside i regnskabsåret 2016, der sluttede med august.

Trods den lavere indtjening er Dennis Balslev godt tilfreds med onlinehandlen. Den hjælper nemlig til at løse et problem, som enhver detailkæde drømmer om at have.

Det er de samme problem, der har fået Ikea til at arbejde for at kunne åbne et stort varehus midt i København lige ved Fisketorvet og Dybbølsbro Station.

- Vi har simpelthen for mange besøgende i vores varehuse i Taastrup og Gentofte.

- Det lyder lidt mærkeligt at sige. Men der er ikke flere parkeringspladser, lagrene er for travle, og de er generelt pressede, de huse.

- Derfor skal et tredje hus aflaste de to. Og så gør det samtidig ikke noget, at onlinehandel kan aflaste dem, siger Dennis Balslev.

En ny stor Ikea i København er det dominerende tema for Ikea i år. Selskabet er vant til at bygge varehuse uden for byerne, så det er uvant og kræver meget arbejde at opføre et i byen.

Dermed er det dog ikke udelukket, at flere varehuse kommer til ud over de fem, der findes i dag.

- Vi kigger selvfølgeligt hele tiden på, hvor det er muligt at ekspandere.

- Hvis vi finder det rigtige sted, så har vi musklerne til at handle hurtigt. Men det skal virkelig være det rigtige sted, for det er jo ikke små butikker, vi bygger, siger Dennis Balslev.

/ritzau/
Læs mere om: Ikea
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

2.22