Tvilum i offensiv turnaround
På syv år er omsætningen faldet over 1 mia. kr., og nu skal det tabte vindes tilbage. Nøgleordene er øget produktivitet, bedre produktkvalitet og tæt samarbejde med storkunderne.
Siden er det gået støt ned ad bakke kulminerende med et 2010-overskud på 26 mio. kroner ud af en omsætning på 1,7 mia. kroner.
- Selvfølgelig ville det være bekvemt at give finanskrisen skylden for, at forbrugerne køber færre af vores møbler. Men det er ikke hele forklaringen, siger adm. direktør Per Arndrup Poulsen i et interview med Dagbladet Børsen.
Missionen er vækst
Per Arndrup Poulsen kom til Tvilum fra Brdr. Hartmann i efteråret, og han er nu klar med en ny strategi, der skal føre virksomheden tilbage på vækstsporet.
Ifølge Børsen er det lykkedes at bremse nedturen, og Tvilum kalkulerer med beskeden vækst i indeværende år. På længere sigt er det dog ambitionen at nå op på en omsætning, der er højere end i rekordåret 2004.
For at nå derop planlægger Tvilum blandt andet at investere et stort tocifret millionbeløb i automatisering af produktionen med nye robotløsninger. Det skal øge konkurrenceevnen og produkternes kvalitet.
Desuden skal virksomheden tættere på sine kernekunder ved at indgå i hele værdikæden ud til den enkelte slutforbruger. Det er et markant skifte, for hidtil er Tvilum stoppet ved læsserampen:
- For kunderne vil det betyde, at de nu får møbler, der er lettere at samle og med meget mindre emballage, siger Per Arndrup Poulsen til Børsen.
Omfattende tilpasninger
Ifølge Børsen havde Tvilum tidligere nærmest monopol på levering af møbler i meget store mængder, men i de forgangne år er der tabt store markedsandele i Europa til konkurrenter fra bl.a. Kina, Polen og Tjekkiet.
Udviklingen har medført, at medarbejderstaben er faldet fra ca. 1.800 i 2006 til 1.200 i dag, og undervejs har koncernen lukket en af sine seks danske fabrikker.
For nylig valgte ledelsen at sende 300 ansatte på fordeling, men de ventes dog tilbage inden sommerferien.