Regnskabsrekord hos Carl Hansen & Søn
Med en omsætningsfremgang på 20 % fremlægger møbelproducenten i dag sit hidtil bedste årsresultat. Og intet tyder på, at vækstkurven knækker.
Resultatet lyder på 10,4 mio. før skat, og det er næsten 9 mio. kroner mere end året før. Samtidig har den fynske møbelvirksomhed oplevet en samlet omsætningsfremgang på 20 %.
Wegner må aldrig blive en sovepude
Adm. direktør Bo Wang betegner resultatet som meget tilfredsstillende og fortæller, at fremgangen er drevet af vækst på alle væsentlige markeder, ikke mindste de europæiske, samt et øget fokus på innovation og produktudvikling:
- Carl Hansen & Søn lever af at producere danske designklassikere, som hverken er på mode eller gået af mode. Det har styrket os i en tid, hvor forbrugerne konsoliderer og går efter det tidløse og høj produktionskvalitet. Det, at de fleste af vores møbler er af træ – og at forbrugerne efterspørger bæredygtighed i materialer, processer og design – har også givet os vind i sejlene. Wegners kultstatus må dog aldrig blive en sovepude, og derfor arbejder vi konstant med at forny os og afsøge nye vækstområder, siger direktøren.
I det forgangne år lancerede Carl Hansen & Søn blandt andet den ukendte Wegner lænestol CH468 med stor succes. Markedet tog ligeledes vel imod fejringen af Y-stolens 60 års jubilæum, som blev markeret ved at klæde den legendariske stol i friske farver og dermed bejle til et nyt, yngre segment.
International strategi med danske rødder
Internationalisering og lancering af nye produkter står også fremover øverst på dagsordenen hos Carl Hansen & Søn, hvor man desuden satser på en øget markedsføringsindsats og et højteknologisk produktionsapparat som elementer i den strategi, der skal bære virksomheden ind i fremtiden.
I 2003 opførte virksomheden en topmoderne fabrik i Aarup på Fyn, og ifølge Bo Wang er det en investering, der nu slår igennem på bundlinjen. Omkring 100 medarbejdere er i dag beskæftiget på Fyn.
Salgsorganisationen vokser ligeledes, og i 2010 åbnede Carl Hansen & Søn salgskontor i New York. Firmaet har nu egne salgsfolk i USA, Canada, Japan, Kina, Norge og Tyskland, ligesom distributionsstrukturen er forberedt til fremtiden med lagre i de vigtigste regioner.
Blikket mod det store udland har dermed en vigtig prioritet i virksomhedens fremtid, men direktøren understreger, at Carl Hansen & søn først og fremmest er forankret i dansk virksomhedskultur, dansk produktion og dansk designarv. Medarbejderne skal således have en stor del af æren for det positive regnskabsår i 2010, der af Bo Wang betegnes som ” resultatet af en fælles dedikeret indsats og fastholdelse af de håndværkstraditioner, Carl Hansen & Søn har holdt i hævd gennem tre generationer ”.