23948sdkhjf

Kampen om kunderne

Detailhandlen i mode- og livsstilsbranchen hungrer efter viden. Det mærker man hos Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, der melder om overvældende interesse for stor konference.
Tilmeldingerne er væltet ind til en retailkonference den 11. november på Holmen i København, hvor 28 danske og internationale eksperter skal fylde viden på næsten 300 deltagere.

Hos Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, der er medarrangør af konferencen, forklarer direktør Betina Simonsen den store interesse med, at kampen om kunderne er stærkt stigende:

- Detailhandlen er under et stort pres. Forbrugerne holder sig tilbage med at bruge penge på grund af den usikre økonomiske situation og etablering af flere kanaler bliver mere og mere udbredt – eksempelvis web shops. Samtidig står det klart, at danske virksomheder må overveje mulighederne for at etablere detail- og webhandel i udlandet for at øge deres markedsandel, siger hun og fortsætter:

- Retailbranchens enorme udfordringer kræver ofte dyre konsulenter, som mange ikke har råd til. Nu har vi samlet et væld af virkelig dygtige eksperter, og vi kan konstatere, at behovet for viden er kæmpestort. Vi har måttet oprette en lang venteliste og er selvfølgelig kede af, at ikke alle kan være med.

Multi-channelling
De centrale temaer for konferencen er forbrugeradfærd, oplevelser i butikken, bæredygtighed og alternative salgskanale. Blandt de mange oplægsholdere er Flügger Farver, som giver et indblik i sin multi-channel strategi, hvor website og butiksoplevelser understøtter hinanden.

- Hjemmesiden er Flüggers forlængede arm, som er med til at drive kundestrøm til butikkerne, siger marketing- og forretningsudviklingsdirektør Kasper Søvsø.

Han forklarer, at moderne retail handler om at have både fysiske og online kanaler, så man er tilgængelig døgnet rundt og fanger alle de forbrugere, der er interesseret i produktet. Flügger har skabt en hjemmeside, hvor forbrugerne kan hente inspiration, chatte med medarbejdere og bestille tapetprøver, som sendes hjem til kunden.

- Vores tapetsalg i Danmark er steget kraftigt, siden vi fik tapetprøverne på nettet, så vi kan se, at det har en klar effekt at lade forskellige kanaler spille sammen, fortæller Kasper Søvsø.

Han understreger, at det er vigtigt, at det der opleves offline også opleves online og omvendt.

- Flügger er kendt for kundeservice og faglig viden, og maling er jo ikke det nemmeste at købe på nettet. Vores kundeafdeling chatter med forbrugerne, og det er let at ringe til os. Man kan sidde hjemme og gøre noget aktivt og så senere beslutte, at man vil en tur ned i butikken. Det fungerer rigtig godt og giver forbrugerne tryghed og tillid, siger Kasper Søvsø om Flüggers erfaringer med multi-channelling.

Konferencen om Retail og Etail foregår fredag den 11.11.2011 klokken 09.30- 16.45 på Kunstakademiets Designskole i København. Konferencen er arrangeret af Service Platform, Modezonen og Innovationsnetværket Livsstil- Bolig & Beklædning. Læs mere på www.retail111111.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065