23948sdkhjf

Sådan løses detailhandlens udfordringer

Kampen om kunderne er skærpet, og det kræver nye værktøjer. Den 11. november satte en lang række af danske og internationale eksperter fokus på fremtidens detailhandel.
En bugnende indkøbsvogn med ny viden til detailhandlerne. Det var udfaldet af retail-konferencen på Kunstakademiets Designskole, hvor næsten 300 mennesker var samlet den 11.11.11.

Journalist Steffen Kretz førte tilhørerne sikkert gennem de mange indlæg fra danske og internationale eksperter, der i formiddagens løb satte fokus på den fysiske butik og om eftermiddagen tog sig kærligt af butikkernes digitale fremtid.

Direktør Betina Simonsen fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning var meget tilfreds med konferencens forløb.

- Det var meget kompetente indlæg, og jeg kan høre på deltagerne, at de har fået mange nye vinkler på retail og etail, som de nu vil hjem at arbejde videre med. Samtidig har vi oplevet så stor interesse en for at deltage, at vi vil lave et tilsvarende arrangement igen, da det tydeligvis er vigtigt for detailhandlen at få tilført både mere og nyeste viden, siger hun.

Kødboller hos Ikea
Britiske Anne Marie Davis fra Verdict Research åbnede retail-konferencen den 11.11. ved at skitsere netop 11 internationale retail-trends, hvoraf nærhed var blandt omdrejningspunkterne.

Fremtidens kunde vil handle lokalt og sætter pris på fødevarer dyrket i nabolaget. Etiske og miljømæssige temaer er vigtige, og oplevelser, som understreger nærhed, får værdi – eksempelvis ved i butikken at lave marmelade ud af lokale bær. Det giver samtidig anledning til at lære kunderne noget nyt, for ekstra viden om et produkt motiverer til køb:

- Kontakt mellem mennesker kommer til at betyde ekstremt meget. Vi arbejder med Ikea, og det er utroligt, hvordan deres kunder i fokusgrupper gang på gang fortæller om den del af turen til Ikea, hvor de sidder sammen og spiser kødboller i restauranten, sagde Anne Marie Davis, som også fortalte, hvordan vi fremover vil se ydelser udbudt på kryds og tværs:

- Efterspørgslen på velvære løses ved at tilbyde klipning eller manicure i supermarkedet – det var utænkeligt for få år siden. Folk shopper nye steder, og der opbygges et helt andet mønster end tidligere. Derfor skal butikkerne tænke salg i alle led. Kunderne vil kunne købe hvor som helst og når som helst. Kom dem i møde ved at indgå helt nye alliancer. Eksempelvis ved at distribuere store virksomheders produkter via de små lokale butikker, som vi ved, kunden kommer til at elske fremover, opfordrede Anne Marie Davis.

Mød kunden – både fysisk og online
Næste taler var danske Susan Given, som efter næsten 30 år i England fortalte om sin arbejdsplads John Lewis – Englands ledende retail-business, som ejes af tilsammen 76.500 partnere: Medarbejderne. Hun bragte masser af erfaringer med sig om at omsætte retail-trends til praksis.

- Der er jo 100 trends, så hvilke skal man fokusere på? Det er essentielt at forstå, at verdens økonomiske problemer påvirker kunderne i ekstremt høj grad, og at kundernes økonomiske råderum er forsvundet, fastslog Susan Given, og pegede samtidig på en anden fundamental trend: De teknologiske muligheder:

- For tre år siden var kunderne ikke nær så meget på web, men nu er det en helt ny tid. Børn og unge er online døgnet rundt, og det får kæmpe indflydelse på detailhandlen.

Susan Given opfordrede detailhandlen til at gøre sig umage med at forstå kundernes adfærd og at møde dem både på de sociale medier og samtidig dække det moderne menneskes behov for personlig kontakt.

- Forretningen skal være fuldt til stede i de sociale medier og skabe fantastiske websites. Men samtidig skal I forstå, hvornår kunden vil have oplevelser og møde et menneske, som giver direkte rådgivning, fastslog hun.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062