Møbelfabrik klar med ny vækststrategi
Omann Jun’s Møbelfabrik har samlet tabt over 12 mio. kr. i 2009, ’10 og ’11. En ambitiøs plan og samarbejde med et førende arkitektfirma skal vende den negative spiral.
Det netop offentliggjorte 2011-regnskab viser et underskud på -4,7 mio. kr., og den udvikling er langt fra tilfredsstillende, lyder dommen fra administrerende direktør Ulrich Omann, som er tredje generation i den familieejede virksomhed:
- Vi er i et svært marked, som i dag kun er ca. halvt så stort, som det var i 2008. Men vi har heldigvis en god egenkapital ( 9,1 mio. kr. ultimo 2011, red. ), og vi sidder ikke med hænderne i skødet og venter på mirakler. Vi har siden midten af 2010 været i gang med en gennemgribende turn-around, i 2011 satte vi turbo på, og det kommer til at slå positivt igennem i 2012, hvor vi allerede er kommet godt fra start, siger han.
Skarpere og mere ambitiøse
Omanns tilbagetur til sorte tal på bundlinjen foregår i flere steps. I 2011 er der arbejdet på flere fronter, og her er der især tre områder i fokus:
- Vi er blevet væsentlig skarpere og har optimeret vores samhandelsaftaler med vores kinesiske leverandører. Dernæst har vi iværksat en ambitiøs eksportplan og har i 2011 blandt andet åbnet showroom i Oslo og desuden fået godt gang i eksporten til Schweiz, Holland og snart også Tyskland. Sidst, men ikke mindst, har vi indgået et strategisk samarbejde med C. F. Møller, som er et af Skandinaviens ældste og største arkitektfirmaer og efter vores opfattelse absolut førende i Danmark, fortæller Ulrich Omann.
Skaber fremtidens kontor
Netop samarbejdet med C.F. Møller venter Omann sig meget af. Omann, som er grundlagt i 1933, har siden 1980’erne primært afsat kontormøbler gennem kontorforsyningerne, men fremadrettet ønsker virksomheden dels at repositionere brandet, dels at tage medansvar for salget:
- Vi har lyttet til markedet og set, at der er efterspørgsel på nye og anderledes kontormøbler. Dem agter vi at levere – og vi vil i fremtiden ikke kun udvikle og producere, men også hjælpe vores eksisterende samarbejdspartnere, nemlig kontorforsyningerne, med at sælge vores møbler. Det vil vi gøre ved at entrere direkte med arkitekter, indretningsfolk og slutbrugerne ude i virksomhederne, siger Ulrich Omann.
Samarbejdet med designafdelingen i C.F. Møller betyder, at Omann inden længe lancerer et helt nyt bud på fremtidens kontor:
- Kombinationen af vores forkærlighed for træ og godt design og C.F. Møllers blik for enkle, funktionelle og anderledes løsninger med internationalt tilsnit betyder, at vi kommer på markedet med et unikt produkt, siger Ulrich Omann.
Det nye møbelkoncept, som ifølge Ulrich Omann vil vende op og ned på markedets almindelige opfattelse af, hvordan kontormøbler skal se ud, og hvordan de skal indgå i kontormiljøet, forventes klar til lancering før sommerferien.