BoConcept tror på det polske marked
Danske BoConcept åbnede sin første butik i Polen i 2000. Siden er yderligere fem kommet til, og koncernen ser optimistisk på mulighederne i landet, hvor velstanden er stigende.
Efterspørgslen på danske varer fra lande Polen, Rusland og de baltiske lande er stigende, og ifølge Berlingske er den danske vareeksport til Østersø-regionen vokset fra 180 mia. kr. i 2009 til godt 220 mia. kr. i 2011.
- Det boomer i Polen. Landet er det europæiske land, der er kommet bedst gennem krisen, blandt andet fordi man har sat gang i vigtige reformer i tide. Væksten har skabt en købedygtig middelklasse, der nu også efterspørger livsstilsprodukter, siger afgående ambassadør i Polen, Thomas Ø. Møller til avisen.
Lønsom ekspansion
Blandt de virksomheder, der mærker fremgangen i Polen, er BoConcept. Møbelkoncernen med hovedsæde i Herning råder over seks butikker i landet – og flere meldes på vej.
- På længere sigt ser vi, at 12-15 pct. af befolkningen i Polen vil have råd og lyst til at købe BoConcept, fordi folk bliver rigere og får større fokus på design. Der er klart en bevægelse i gang, hvor folk i Polen bliver mere fokuserede på design, især i Warszawa, siger BoConcepts polske chef, Jaroslaw Lehwark, til Berlingske.
Vi vil gerne ekspandere yderligere i Polen i løbet af de kommende år. Vi fik to ny franchisetagere i 2010, så vi nu har seks butikker i Polen. Vi vil gerne være i to polske byer mere og måske også have en butik mere i Warszawa. Vi ekspanderer i et stabilt tempo, for det skal være lønsomt, fortsætter han.
Ifølge Berlingske tabte BoConcept 10 procent af sin omsætning i Polen under krisen, men markedet er nu igen på vej op. I Warszawa, hvor dansk design står stærkt, har BoConcept to butikker, som tilsammen omsatte for 10 mio. kr. i 2011.