23948sdkhjf

Frankrig: Et attraktivt marked for danske møbler?

Wood Supply ser nærmere på potentialet for salg af danske møbler i landet med 64 millioner indbyggere og en møbelhandel i fremgang.
Med et samlet salg på lige under en milliard kroner hører Frankrig til blandt de absolut største markeder for dansk møbeleksport, kun overgået af Norge, Tyskland og Sverige.

Landet er med sine 64 mio. indbyggere EU’s næststørste og har de senere år overhalet Storbritannien på listen over den danske møbelbranches største eksportmarkeder. Franskmændene køber netop nu møbler som aldrig før og ligner derfor umiddelbart et interessant marked for væksthungrende danske møbelfirmaer.

Ikea-effekten har banet vejen
Trods krisen blev der sidste år sat ny rekord i møbelforbruget på det franske marked. Salget steg fra 9,35 mia. EUR i 2010 til 9,83 mia. EUR i 2011, og det er særligt køkken- og havemøbler, der klarer sig godt. Det fortæller Zakia Schou fra den danske ambassade i Paris til Wood Supply.

- Den største fremgang er sket hos køkkenspecialisterne, der har øget salget med 6,6 procent fra 2010 til 2011, og den tendens fortsætter. Lige derefter kommer udbyderne af boligmøbler til unge med en fremgang på 4,8 procent. For første gang siden 2007 har man desuden registreret en mindre fremgang i middelsegmentet, og det på trods af at butikkerne inden for dette segment har sværere ved at bibeholde antal kunder, forklarer Zakia Schou.

Læs også: Guide: Sådan får du succes på det franske marked

Som eksportrådgiver med speciale inden for design har Zakia Schou hjulpet flere virksomheder inden for livsstilssegmentet med at få foden inden for på det franske marked. Hun ser generelt gode muligheder for at udbygge Danmarks position på det franske møbelmarked i de kommende år.

- Dansk design har et meget godt ry og er kendte af middle-highend kunderne for at lave funktionelt og enkelt design. Der er ved at ske et skift – langt om længe – fra de store, tunge møbler, som nu sælger mindre godt, til de mere rene og unge linjer. Det har meget at gøre med Ikeas stærke position hernede, som har åbnet øjnene op for en helt anden stil. Det har fået mange til at interessere sig for skandinavisk design, og dermed også dansk. Men konkurrencen fra Italien er hård, specielt sydpå, fortæller hun.

De store kæder kan være nøglen
At få sit produkt ind i de store butikskæder kan være nøglen til et fransk eksporteventyr, hvorimod det er væsentligt mere vanskeligt at finde en agent.

- Der findes ikke nogen oversigt over salgsagenter, og det kan derfor være svært at finde den helt rigtige. Agenter har ofte de samme mærker i mange år og tager sjældent nye ind. De seneste år har vi haft succes med at hjælpe danske virksomheder ind hos store kæder - også i interiørbranchen, hvor vi har skabt et godt netværk og blandt andet hjulpet lampefirmaet Vita Living godt på vej. De franske butikskæder har vist sig at være en virkelig god døråbner i flere brancher, fortæller Zakia Schou.

Hun understreger, at det franske er svært at komme ind på, og som dansk virksomhed skal man ikke forvente at mangedoble sin omsætning lige med det samme. Det er en proces, der tager tid, men Eksportrådets netværk, ekspertise og lokale erfaring kan være en god start:

- Vi hjælper med at synliggøre danske virksomheder på mange måder. Fx gennem Absolu Design Danois, der har kørt i 11 år med fokus på kontraktmarkedet, eller ved klassiske agent og distributørsøgninger. Vi har i sin tid også organiseret præsentationer af flere danske virksomheder og deres produkter overfor én meget interessant indkøber, som derefter udvælger de virksomheder, de gerne vil gå videre med, fortæller Zakia Schou om ambassadens arbejde, der også rækker ud over etablering af indledende kontakt.

- Vi kan agere bindeled mellem virksomheden og den franske kæde og følge op på ordrestatus. Når kontakten er etableret, kan virksomheden vælge selv at tage over eller lade ambassaden hjælpe med at finde en god agent eller distributør. Det lettere at komme til en agent eller en distributør, hvis man allerede har en fod indenfor i landet. Man bliver også lettere opsøgt af agenter som har set produkterne i butikkerne eller hørt om dem i pressen, siger eksportrådgiveren.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078