Produktudvikling på japansk
Møbelfabrikken Karup har prøvet kræfter med den japanske internet-succes; cuusoo.com. Her udvikler designere, virksomheder og slutbrugere fremtidens produkter i fællesskab.
I alt fire metoder til brugerdreven innovation er blevet testet, og i dag fortæller vi historien om møbelproducenten Karup, der har arbejdet med online communities.
Fra idé til produkt
Udgangspunktet for Karups projekt var internetportalen cuusoo.com, som er udviklet af japanske Elephant Design.
Tanken bag cuusoo er at give designere mulighed for at teste deres idéer hos potentielle kunder, og det har vist sig at være populært. Således er 160.000 brugere tilmeldt portalen, og tusindvis af produkter er blevet til med afsæt i cuusoo-portalen.
Fremgangsmåden er egentlig simpel. Designeren eller virksomheden lægger sin idé – i form af en tegning, et billede eller anden for prototype – ud på cuusoo, og brugerne kommer herefter løbende med ændringsforslag. Disse kan så implementeres, indtil designet er færdigudviklet.
Herefter får brugerne mulighed for at tilkendegive, hvis de ønsker at købe produktet, og når der er kommet tilstrækkeligt med tilsagn, kan producenterne se, at det kan betale sig at sætte idéen i produktion. Hvis ikke designeren repræsenterer producenten i forvejen, får vedkommende herefter udbetalt royalties, og i 2008 skete det hele 3.476 gange.
Interessant at sparre med slutbrugeren
Umiddelbart synes afstanden mellem Karup og det fjerne Østen stor; både med hensyn til geografiske og kulturelle barrierer.
Men Karup Partners, som møbelproducenten hedder i dag, har i forvejen salg til det japanske marked, og derfor var det oplagt for projektets tovholder, Udviklingscenter for Møbler og Træ (UMT), at lade Karup teste sitet.
Samtidig har Karup relativt små midler til produktudvikling, og virksomheden så derfor ULD-projektet som en god mulighed for at få nogle inputs udefra:
- Vi handler jo normalt med slutbrugeren, og derfor er det meget interessant, hvad det er brugerne selv siger, de vil have. Normalt præsenterer vi jo vores produkter til indkøbere, og så er det dem, der definerer, hvad det er, slutbrugeren vil have, forklarer direktør Svend Christensen.
Designkonkurrence på cuusoo
Via en kontakt til Elephant Design lykkedes det for UMT at få oprettet undersiden ”Danish Innovation Platform” på cuusoo, og her udskrev man en konkurrence, hvor brugerne kunne dyste om at levere det bedste ændringsforslag til sovesofaen ”Beat” (billedet).
Præmien i konkurrencen var en sofa, og ved projektets afslutning var det lykkedes at indhente 40 forslag fra de japanske designentusiaster.
Ingen af dem er dog blevet til noget konkret, men for Karup har oplevelsen alligevel været så positiv, at virksomheden nu går med i et nyt projekt ved navn JOIN, hvor der skal arbejdes på at udvikle en dansk model efter samme skabelon som cuusoo.
Tilstedeværelse forpligter
Ifølge UMT-direktør Betina Simonsen er det ikke omkostningsfrit at anvende denne form for produktudvikling. Brugerne er meget passionerede, og de indbyrdes relationer er stærke.
Derfor kan en virksomhed også hurtigt gøre sig upopulær, hvis den ikke går helhjertet ind i processen. Omvendt har undersøgelser vist, at op mod 80 % af brugerne gerne hjælper igen, hvis dialogen med virksomheden er god.
I Karups tilfælde var netop dialogen en stor udfordring, fordi alt foregår på japansk, og det kan være en årsag til, at der ikke kom noget mere konkret ud af forløbet:
- Normalt vil vi selvfølgelig gerne være i tæt dialog med brugerne under sådan en udviklingsproces. Her har den ping-pong ikke været mulig, men det vil vi helt klart satse på i en dansk version. Vi vil i det hele taget kommunikere meget mere, fastslår Svend Christensen.
Læs mere:
Unik viden åbner nye døre for Multiform
Møbelfirmaer lærer kunderne at kende