Hold styr på aftalerne om de ansattes ferie
Snart begynder de første medarbejdere at holde deres sommerferie. Alligevel er det ikke alle virksomheder, der har helt styr på aftalerne om, hvem der holder ferie, hvornår og hvor længe.
– Men det betaler sig både for ledelsen af virksomheden, men også af hensyn til de medarbejdere, der har fri og dem, der er tilbage på arbejde, lyder det fra Susanne Oldenburg, der er chefjurist i Dansk Håndværk.
Arbejdsgiverforeningen har derfor samlet fem gode råd til håndværksmestrene om, hvordan de får overblik over de ansattes ferier.
Det er nemlig til fordel for alle, at der ikke opstår misforståelser. Det betyder naturligvis meget for medarbejderne, at de kan planlægge deres ferie, men i en tid, hvor det er svært at finde ansatte nok, er også vigtigt for virksomheden at have overblik.
– Lederen skal både holde styr på, hvem der er væk og vide, hvor meget af deres samlede ferie hver af medarbejderne har brugt. Derfor råder vi virksomhederne til at holde godt styr på aftalerne – også på skrift, siger Susanne Oldenburg.
Drop de mundtlige aftaler
Opfordringen kommer, fordi man særligt i mindre virksomheder kan være tilbøjelig til blot at lave mundtlige aftaler. Men senere kan det være svært at huske, hvad de gik ud på og hvor megen ferie medarbejderen har afholdt i alt:
– Sørg for at aftaler om ferie, feriedage og feriefridage bliver skrevet ned, så både ledelse og medarbejder kan se, hvor meget der er brugt, hvornår, og hvor meget de har tilbage. Og tjek i god tid før ferieåret slutter, at alle feriedage er brugt, så der ikke bliver nogle “hovsa-situationer”, hvor medarbejdere skal holde fri samtidigt med at muligheden for en god opgave opstår, hedder det i et andet af de fem råd til mester.
Du kan læse de 5 gode råd om, hvordan du holder styr på de ansattes ferie her - også selvom du ikke er medlem af Dansk Håndværk endnu: Klik her