Fritz Hansen sælger flere nye møbler
Møbelproducenten har i 2012 øget omsætningen for andet år i træk. Og det er ikke længere kun klassikerne, der sælger.

Fritz Hansen "Minuscule"-serie, designet af Cecilie Manz, er blandt de produkter, som har bidraget til, at salget af nye møbler er steget.
Allerød-virksomheden har dermed løftet salget med godt 60 mio. kr. over de sidste to år, og væksten skyldes ikke kun designklassikerne. Det er fortsat møbler fra arkitekter som Arne Jacobsen og Hans J. Wegner, der trækker størstedelen af omsætningen, men Fritz Hansen oplever også stigende efterspørgsel på nyere design.
- Vi er tilfredse med, at vores nye produkter nu udgør 20 procent af den samlede omsætning, hvilket er en stigende andel. Fritz Hansen har i de sidste par år introduceret en række nye, moderne designs, som er blevet godt modtaget. Tendensen bekræfter Fritz Hansens ambition om at være en moderne designvirksomhed, siger CEO Jacob Holm.
Fritz Hansen har blandt andet introduceret en ny Cecilie Manz-stol med tilhørende bord. "Minuscule", som serien er døbt, fik en pæn modtagelse, da den blev lanceret under design- og møbelmessen i Milano sidste år og har netop vundet den prestigefyldte, amerikanske designpris 2012 Good Design Award.
Videreudvikling af eksisterende produkter har også bidraget til væksten. Fx har Arne Jacobsens ikoniske Serie 7, der er produceret i mere end seks millioner eksemplarer, gjort det godt i 2012 med en vækst på 14 procent. Stolen er blevet introduceret i en række nye finertyper, som folk har taget godt imod.
Under dette års Milano-messe lancerer Fritz Hansen en ny lænestol med navnet "Ro". Stolen er designet af den anerkendte, spanske designer Jaime Hayon.