Fysiske rammer gør en stor forskel
Højer Møbler har indrettet ungemiljøer på flere skoler i Odense, og effekten er mærkbar.
Det er ambitionen i Odense, hvor kommunen har iværksat projektet ”Fremtidens Skole” og afsat en række midler til at indrette nye ungemiljøer.
Skoler, ungdomsklubber og lignende har kunnet søge midler til at indrette nye fællesrum, gangarealer og opholdsrum, som tilgodeser indlæring og sociale relationer. Højer Møbler, som er valgt som primær leverandør af undervisningsmøbler i Odense kommune, har indrettet flere af skolerne.
- Vi oplever at de fysiske rammer gør en stor forskel på skolerne og ved hjælp af farver, former, forskellige møbler og indretningsløsninger, kan man skabe rum til den enkelte elev og opfordre til at lære på nye måder. Det handler om at få indretningen til at give mulighed for dette, siger salgschef Pernille Gandrup.
Kim Melsen fra Børne- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune, fortæller, at tanken bag projektet er at udvikle attraktive miljøer til de unge for derigennem at skabe større sammenhæng mellem skole og fritid.
- Samtidig ville vi gerne, ved at tænke nyt i forhold til indretning og møblement, give børnene mulighed for at lære på forskellige måder. Jeg synes, at vi gennem projektet, har fået skabt nogle meget inspirerende rammer for de unge, siger Kim Melsen.
Han siger samtidig, at man ved at indrette ungemiljøer har kunnet udnytte skolens arealer bedre, således at undervisningen flyttes ud af klasselokalerne, og at gangarealer, fællesrum og lignende bliver potentielle læringsrum.
Udviklingen af ungemiljøerne er mange steder foregået i tæt samarbejde med elever, undervisere, forældre og lokalsamfund, og en af de skoler, som har fået glæde af de bevilgede midler er Næsby Skole. Her er pengene gået til at fokusere på at omdanne lange uudnyttede gange til inspirerende undervisningsmiljøer.
- Tidligere var der borde og bænke, som kunne slås op af væggene. Nu har vi fået malet gangene og fået nye møbler, som passer til omgivelserne, så tingene passer bedre sammen. Små skillevægge er med til at skabe små rum i det store gangareal, som afhjælper støjniveauet, siger souschef Birgit Nielsen og forklarer, at eleverne nu bruger arealerne på en helt ny måde, både socialt og fagligt:
- Renoveringen af gangarealer har givet muligheden for at vi ikke altid skal bruge klasselokalerne. Gangene bliver nu udnyttet til både gruppearbejde og individuelt arbejde. Jeg tror, at når vi skaber smukke omgivelser, skaber vi bedre muligheder for elevernes læring, siger hun.