23948sdkhjf

Ikeas logistikchef: – Vi må ændre vores forsyningskæder

Den svenske møbelgigant står foran store ændringer på logistikfronten

Ikea vokser som en gal. 

Også  i Stockholm-regionen, hvor møbelgiganten på få år åbnet et 8.000 kvadratmeter stort stormagasin, to planlægningsstudier med endnu et på vej i 2023, mens de er på jagt efter jord til et nyt distributionscenter i Södertälje. 

Hermed følger store logistikinvesteringer og en gennemgribende strukturændring af Ikeas forsyningskæde – fra en klassisk central forsyning til en mere lokal. Alt dette for at komme så tæt på slutkunden som muligt.

Hanna Bevenby Broman, Ikeas logistikchef, står for al planlægning i forbindelse med lagerproduktion, distribution til alle Ikeas varehuse og e-handel samt den mindst lige så vigtige interne logistik i varehusene, som også er under ombygning. 

Tre logistiske ben

Ikeas logistik hviler på tre ben. Hoveddistributionen til alle varehuse i Norden foregår fra de to store distributionscentre i Älmhult og Torsvik. Større kundeordrehåndtering, såsom køkkener og garderober, foregår fra Torsvik og det relativt nye lager i Arlandastad. 

Endeligt er der selve varehusene. Det er her forandringerne kommer til at ske, og det er her, hvor Ikea investerer i at udvikle og forbedre både lager og distribution på stedet. 

Skiftet er tydeligt. Ændret kundeadfærd driver udviklingen klart i én retning – næsten halvdelen af ​​Ikeas salg foregår nu med hjemlevering, en kæmpe forandring for en virksomhed med Ikeas volumener. Tidligere foregik cirka 25-30 procent af salget med hjemlevering.

- Der er sket en ændring i kunderne på markedet, og der er således en anden type behov i dag. Flere bor uden bil og flere bor med bil uden anhængertræk, noget der kan hænge sammen med den generelle urbanisering. Folk er også mindre tilbøjelig til at leje en trailer, pakke ind i bilen og så videre. Kunder ser ud til at værdsætte deres tid på en anden måde, og de er parat til at betale for den service. Med det skal Ikea ændre sig for at imødekomme kundernes nye krav, siger Hanna Bevenby Broman.

Mange udviklingsspor

Der er mange udviklingsspor i gang sideløbende for Ikea, og et af dem er som tidligere nævnt at udnytte eksisterende infrastruktur, hvilket betyder, at de "blå kasser", varehusene, bygges om til bedre at kunne håndtere voksende kundeordrestyring.

- Vi bygger om for at skabe bedre betingelser for hjemmeleveringer, herunder ergonomiske forbedringer for vores chauffører, for eksempel så de kan læsse fra en port i stedet for fra gulvet. Vi skal arbejde smartere med vores interne logistik, blandt andet ved at mindske gåafstanden i varehuset og arbejde med hybridvarer, altså have varer flere steder. Det skal reducere vores medarbejderes bevægelse, siger Hanna Bevenby Broman.

De ændringer, der bliver lavet, har stået på i flere år og er gennemført i 17 ud af de i alt 20 svenske varehuse. Tilbage er Haparanda, Sundsvall og Uddevalla, som er de næste i rækken.

Cirkulær forretning

Den svenske logistikvirksomhed Widriksson Logistik har håndteret distributionen fra Ikeas varehus i Kungens Kurva siden 2013. Nu elektrificerer de last mile- flowet - et vigtigt skridt på vejen mod Ikeas mål om en cirkulær operation.

- Vi er på en forandringsrejse mod en cirkulær forretning, og Ikeas plan er klar. I 2030 skulle vi have reduceret fodaftrykket fra transport, herunder transport af Ikeas personale. Elektrificeringen af ​​hjemmelevering og opladningsinfrastrukturen er ekstremt vigtig for at nå vores mål, men ekspeditionstiderne er udfordrende. Det går langsomt i nogle kommuner, når det kommer til opladningsinfrastruktur til vores kunder, siger Hanna Bevenby Broman og fortsætter:

- Detailhandel som branche skal drive bæredygtig levering. Vi ved, at der vil blive lagt restriktioner i byerne på, om dieselbiler må køre ind eller ej. Ikea vil gerne være på forkant, og vi ved, at vi har mange mennesker med på denne rejse. Vi skal presse sammen, herunder Sverige som nation.

Nyt distributionscenter

For at imødekomme den stigende efterspørgsel i Stockholm-regionen undersøger Ikea også mulighederne for at bygge et nyt distributionscenter på omkring 42.000 kvadratmeter i Södertälje.

 - Vi er stadig i vores undersøgelsesperiode. Vi har haft meget andet på dagsordenen: Ombygning af varehusene og åbningen af cityvarehuset i Gallerian. Samtidig har vi som mange andre set en stor ændring i kundernes købekraft. Mængderne er ikke vokset i den hastighed, vi estimerede i begyndelsen. Men vi tror stadig på Stockholm, og vi skal være tæt på markedet. Södertälje er et fantastisk sted, og vi ville elske at være der, Hanna Bevenby Broman

Hvilke logistiske udfordringer har Ikea lige nu?

- Jeg ser snarere mange muligheder. Vi skal have en forretning i balance ud fra et miljømæssigt, personalemæssigt perspektiv men også ud fra et profitperspektiv. Vi ved, at denne form for udvikling koster ret meget, især automatisering. Derfor skal vi helt sikkert vide, hvornår vi skal arbejde med en konventionel løsning, og hvornår vi skal arbejde med en automatiseringsløsning, og hvor meget volumen der kræves. Udfordringen er at finde den rigtige balance i vores netværk og den rigtige løsning til hver enhed, svarer Hanna Bevenby Broman.

Hvor befinder i jer om 5 år?

- Der laver vi en endnu større andel af leverancerne til vores kunder. Jeg tror også, at vi i højere grad har indført automatisering på vores lagre. Det har vi i dag på vores centrallagre, men om fem år tror jeg, vi også er der i vores store varehuse, slutter Hanna Bevenby Broman.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078