23948sdkhjf

FSC stiller skarpt på ekstrem luksusvare

Et nyt brancheinitiativ fra FSC Danmark sætter fokus på den internationale skibsindustris betydning for verdensskoves. Yacht-sektoren aftager nemlig store mængder træ, og derfor er det vigtigt, at industrien er med til at stille krav til træets oprindelse, lyder det fra certificeringsorganet, der vil sætte skub i initiativet med en fælles pagt og en ny platform.

Med udgangspunkt i sektoren for luksus-yachts stiller FSC nu skarpt på industrien bag og understøtter en stigendeinteresse for mere ansvarlighed med blandt andet inspiration, cases og hjælp til udvikling af indkøbspolitikker, oplyser organisationen i en pressemeddelelse.

– Yachts er en ekstrem luksusvare, men industrien fungerer også som en vigtig sektor til innovation af nye og mere grønne løsninger til skibsindustrien generelt. Innovationen ses ofte i relation til motorteknologi, energieffektivitet, kunstfibre og i skibenes direkte påvirkninger af havet med forskellige stoffer. Men tiden er kommet til et større fokus på det træ, der anvendes, udtaler Kristian Jørgensen, rådgiver i FSC Danmark.

En fælles pagt

FSC opfordrer også skibsindustrien til at tilslutte sig den fælles pagt, som skal hjælpe de enkelte virksomheder med at sætte tydelige bæredygtighedsmål for deres indkøb og brug af materialer som stammer fra skovene. Som en del af initiativet lanceres desuden platformen ”Yachting for Forests”, hvor man kan læse mere om pagten, finde inspiration til ansvarlige løsninger og konkrete leverandører til branchen.

– Initiativet opfordrer til at lave målsætninger og vi kan med vores erfaringer i FSC støtte op med vejledning og goderåd. Både til praktisk implementering af politikker og til at få indtænkt bæredygtighed bredere end blot certificering, siger Kristian Jørgensen.

Det er FSC’s håb at initiativet bag luksus-yachts spreder sig i industrien til eksempelvis flåden af mere end seks millioner kommercielle skibe og fritidsbåde i de europæiske havne.

Industriens akilleshæl

Der bruges store mængder træ i udformningen af en yacht. Ofte ses træ på master, bomme og flotte skibsdæk, men også i konstruktion, interiør, på gulve og som fine detaljer på blandt andet ror.

Kender man træets oprindelse, og er den bæredygtig, så er valget af træ som materiale ifølge FCS en både ansvarlig og klimavenlig løsning. Men kender man ikke oprindelsen, risikerer man, at værdikæden bag træet har haft en negativ påvirkning på skovene og for de mennesker, der lever i og af dem. Derfor er det afgørende at kaste lys over branchens enorme potentiale for at gøre en positiv forskel, påpeger organisationen.

Det maritime look med olieret brunt eller patineret grå teaktræ er i høj grad blikfanget for yacht-industrien. Men tømmerregulativer i eksempelvis EU og USA forbyder import af naturteak fra Myanmar, der er denne form for tømmers primære oprindelse.

– Vi kan ikke tale om denne industri uden at tale om branchens historiske afhængighed af teak fra Myanmar. Skibsdæk har vist sig at være industriens akilleshæl. Brugen af naturteak er ikke blot begrundet i træets flotte udtryk, men også i tømmerets ekstreme tekniske kvaliteter, siger Kristian Jørgensen.

Han peger på, at FCS med det nye initiativ ønsker at skubbe på for at finde gode, ansvarlige alternativer til teaken.

– Branchen er i færd med at omstille sig – men det er ikke uden udfordringer. For der er brug for hurtig innovation, der kan skabe nye dæktyper, der både er holdbare og lever op til branchens krav om æstetik. Vi, som FSC, kan samle aktørerne og vise markedet hvad der er muligt, forklarer rådgiveren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062