23948sdkhjf

Bygma passerer to milliardmilepæle

Såvel Bygma A/S som ejerkoncernen Bygma Gruppen passerede i fjor endnu en milliardmilepæl. Det afslører den danske byggecenterkæde torsdag morgen i en pressemeddelelse om årets nøgletal.

Årsrapporterne er endnu ikke offentliggjort, men ifølge selskabet selv voksede omsætningen i Bygma A/S til 8,3 mia. mod 7,9 mia. i 2021, mens ejerkoncernen kom ud af året med en omsætning på 11,6 mia. kr. efter en organisk vækst på 8,2 pct. På koncernniveau beretter Bygma Gruppen om et overskud før skat på 818 mio. kr., svarende til et dyk på godt 200 mio. kr., men hvor meget Bygma A/S tjente i årets løb, afslører byggecenterkæden ikke.

Adm. direktør i Bygma A/S, Klaus Hadsbjerg, karakteriserer dog det endnu ukendte resultat som tilfredsstillende og understreger, at det er opnået på trods af et udfordrende år med prisstigninger og forsyningsvanskeligheder, hvilket han tilskriver virksomhedens 1.700 medarbejdere.

– Efter en lang periode med forskellige former for udfordringer, ville man ikke fortænke nogen i at miste gejsten. Men hos Bygma er vi bare rykket tættere sammen og har løftet i flok, og det er et udtryk for den fantastiske kultur, vi har opbygget over så mange årtier. Medarbejderne udgør vores fundament, og de fortjener al den anerkendelse, der kommer deres vej, siger Klaus Hadsbjerg.

Ekspansive ambitioner

Også på koncernniveau beskrives årets udvikling som tilfredsstillende og i tråd med forventningerne, og ambitionen er, at det høje aktivitetsniveau skal fortsættes hos kæden, der med mere end 100 forretningsenheder i Norden har indtaget pladsen som den største danskejede sælger og distributør af materialer til byggeriet.

Det tilfredsstillende regnskab for 2022 understøtter ifølge Bygma kædens ekspansive strategi, hvilket blandet andet skal komme til udtryk i form af en række nye forretninger i forskellige regioner, og de første spadestik er allerede taget.

I slutningen af marts kunne Bygma slå dørene op til et nyt trælast- og logistikcenter på Amager i København, der fordelt over 10.000 kvm rummer lagerhaller, butik og distributionscenter. Og flere åbninger venter i blandt andet Svendborg og Thisted, hvor nye centre indvies med DGNB Guld-certificeringer som kronen på værket.

– De nye centre er et udtryk for, at vi ønsker at køre videre med et højt aktivitetsniveau, og at vi har fokus på at styrke vores tilstedeværelse lokalt i de forskellige regioner og skabe nye arbejdspladser. Derudover er certificeringerne med DGNB Guld et signal om, at vi tager vores ansvar med at fremme den grønne og bæredygtige omstilling alvorligt, siger Klaus Hadsbjerg.

Også i kunderelationerne er det planen at fastholde det grønne fokus, og i december præsenterede Bygma en ny digital platform, der skal fungere som en grøn, udstrakt hånd til landets håndværkere og dermed kædens vigtigste kunder.

– Vi er fuldt ud bevidste om, at vi ikke er de eneste, der har været hårdt ramt af et uroligt marked. Håndværkerne, som er vores vigtigste kunder, har oplevet usikkerhed, og som deres tætteste samarbejdspartner skal vi være dem, der giver dem de bedste forudsætninger for at gøre sig gældende i en branche, der fremadrettet kommer til at stå i bæredygtighedens tegn, siger Klaus Hadsbjerg.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094