23948sdkhjf

Modvind fik møbeldirektør til at genbesøge strategien

Fra en yderlighed til en anden. Sådan kan 2022 kort opsummeres for østjyske Hammel Furniture, der startede året med sit bedste kvartal nogensinde, men ikke desto mindre må se hovedtallene tage et dyk i det nyligt offentliggjorte regnskab.

– Det kom lidt i ryk. Første hårde opbremsning oplevede vi, da krigen startede, og så var der en to-tre yderligere dyk hen over året, så det har været svært at navigere i, fortæller adm. direktør Jens-Ole Staghøj.

Skønt årsresultatet på godt 339.000 kr. før skat er væsentligt lavere end forudgående års 6 mio. kr., kategoriserer Hammel-direktøren det således som tilfredsstillende, og han understreger, at der i årets løb var brug for at handle i al hast.

HAMMEL FURNITURE A/S
Regnskabsår 2022 2021
Valuta mio. DKK mio. DKK
Bruttofortjeneste 30,19 41,31
Driftsresultat 1,14 6,53
Resultat før skat 0,339 6,118
Årets resultat 0,227 4,814
Balancestatus 79,81 76,89
Egenkapital 41,21 43,48
Gns. antal ansatte 72 82
Kilde: CVR

– Den hårde opbremsning gjorde, at vi måtte reagere hurtigt. Tiltagene kom lidt på bagkant, hvilket er meget ulig den måde, vi plejer at arbejde på. Vi fik dog hurtigt gearet virksomheden efter den nye hverdag, og forsøgte samtidig at gøre det på en fremtidssikrende måde, siger Jens-Ole Staghøj, der peger på, at virksomheden forsøgte at afbøde for nedgangen ved blandt andet at sende de ansatte på kurser med fokus på kvalitet og samarbejde.

– Det var både med henblik på omkostningsminimering, men også for at holde på folk, siger direktøren.

Et marked i modvind er imidlertid svært at vende med videreuddannelse alene, og staben, der ved indgangen til 2022 talte omkring 110, er i dag reduceret til godt 80 ansatte.

Har genovervejet strategien

Nedgangen hos Hammel kommer i kølvandet på to gedigne fremgangsår. I 2020 lykkedes møbelproducenten med at lande den højeste bundlinje i et årti, og det efterfølgende år blev overskuddet tæt på fordoblet. Alligevel har de udfordrende forhold givet anledning til at genbesøge strategien.

– Når man er i så turbulent en tid, som de sidste år har været, og det for så vidt stadig er, så er der mange ting der gør, at balancen er sat ud af kraft. I den situation begynder man at overveje, om man har gang i det rigtige, når det kommer til både retning og produkter, eller man skal ryste posen, forklarer Jens-Ole Staghøj, der fortsætter:

– Der har været mange bolde i spil, men konklusionen blev, at vores berettigelse ligger i det højere midtersegment, som vi befinder os i, og vi vil gerne udvide i den retning, som vi gjorde det, da vi købte Findahl. Vi vil gerne det gedigne nordiske design som dansk leverandør med lidt branding inde over, så vi besluttede at stå fast og så rette ind inden for den ramme, fortæller direktøren.

Året bød derfor også på yderligere investeringer i Findahls Møbelfabrik, som Hammel overtog i 2018, og som netop er rykket ind i de nyerhvervede rammer i Skærbæk og dermed fået dobbelt så meget plads at boltre sig på.

Projekter klar i skuffen

Ligeledes har Hammel Furniture i fjor investeret i udvidelsen af showroomet, så der nu er plads til den fulde kollektion, men Jens-Ole Staghøj forventer ikke, at afkastet kan høstes lige med det første.

– Vi er stadig inde i en turbulent tid. De første par måneder er faktisk gået ok for vores del, men der er stadig mange parametre inde over, og der skal ikke meget til, før der kommer en opbremsning – på den måde er normaliteten lidt forsvundet, forklarer Hammel-direktøren, der peger på marts måneds amerikanske bankkrak som eksempel.

– Om det lige var det, er jo svært at sige, men vores oplevelse var, at det igen lagde en dyne over tingene. Der mangler noget stabilitet, og jeg er sikker på, at 2023 bliver et hårdt år, lyder forudsigelsen.

Tillige med investeringslysten er modet dog intakt i Østjylland, hvor Jens-Ole Staghøj minder om, at den generelt konjunkturfølsomme branche før har oplevet op- og nedgangstider og som udgangspunkt er kommet stærkere ud på den anden side.

– Men de seneste års ekstreme, omskiftelige tider har gjort os meget omstillingsparate. Det kommer os til gode nu, hvor vi stadig tør drømme stort og har mod og vilje til at investere i fremtiden.

Ambitionen er altså fortsat udvikling, og direktøren fortæller, at fokus for øjeblikket er på omsætningsvækst.

– Vi kigger på, hvordan vi kan aktivere op mod toplinjen og så have forskellige projekter liggende i skuffen, som vi kan hive frem, når timingen er rigtig. Vi kæmper fra hus til hus på de markeder, vi er i nu, men vi bruger også tiden på at gøre os klar til, når stabiliteten indfinder sig igen, siger Jens-Ole Staghøj.

Han forudser dog, at det vil kræve hårdt arbejde, hvis der skal vindes andele i et marked, han for nuværende forventer stabiliserer sig på et noget lavere niveau end pandemitidens.

– Lige nu tænker jeg, at det ender i et 2019-niveau. De vilde år kommer ikke tilbage natten over, men når vi lander i noget stabilitet, kan vi igen begynde at bygge op. Vi er en lille fisk, og der er en masse lande, vi kan kigge imod, og en masse vi kan gøre – det er bare svært, når alting som lige nu befinder sig i et vakuum, lyder det.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093