23948sdkhjf

Møbelproducent misser rekord på stor prisstigning: – Der er så mange bevægelige dele

Med et resultat, der blev det næstbedste i virksomhedens 37 år lange historie, har Brian Djernes svært ved ikke at erklære sig godt tilfreds. Men faktisk kunne 2022 være endt endnu bedre for fynske Cane-Line, fortæller ejerlederen, der særligt oplevede én ting æde af indtjeningen.

– Vi har brugt ekstremt mange penge på at betale for containerfragtraterne, der så at sige gik fra vanvittig dyre til helt groteske. Det blev meget, meget kostbart at fragte, fortæller Brian Djernes, der siden 1997 har været direktør og medejer af den Rynkeby-baserede udemøbelproducent.

Og de eksploderende fragtpriser er ikke bare en gedigen streg i regningen for en virksomhed med fabrikker i Indonesien, salg verden over og produkter, der ikke bare lige lader sig fladpakke. For Cane-Line-direktøren er de også et godt eksempel på, hvordan virkeligheden, han driver forretning i, har ændret sig ganske markant de seneste år.

– Det er blevet meget sværere at navigere, og det oplevede vi også i 2022. Der er så mange bevægelige dele, som hver især kan have stor indflydelse, og når de stigende omkostninger så hurtigt kommer væltende ind over, er det her med forventninger for eksempel svært at definere, så tidligt som vi før har kunnet, siger Brian Djernes.

Kontrakternes genkomst

Skønt han ikke kan notere sig for den resultatfremgang, han spåede i forudgående årsrapport, begræder Cane-Line-direktøren altså ikke, at resultatet på 128 mio. kr. ikke helt kan hamle op med 2021’s rekordgode 153 mio. kr.

– Da vi gik ind i året og så, hvordan det så ud, er jeg endog meget, meget tilfreds, fastslår han derimod.

CANE-LINE A/S
Regnskabsår 2022 2021 2020
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Bruttofortjeneste 169,87 180,59 129,17
Resultat af primær drift 136,50 151,32 103,31
Resultat før skat 127,91 153,14 102,94
Årets resultat 97,29 119,29 80,96
Balancestatus 135,27 198,82 180,98
Egenkapital 120,44 173,03 153,60
Gns. antal ansatte 54 51 47
Kilde: CVR

For heller ikke efterspørgslen på udemøbler viste sig intakt, da der udbrød krig i Europa og inflationen bragede, men Brian Djernes understreger, at møbelvirksomheden kom ind i året med “rigtig god fart i båden” og noget ordrebeholdning fra 2021.

– Vi leverede solsenge ud i første kvartal af 2022, så vi var heldige med, at vores kunder var meget tålmodige med leveringstiderne, forklarer han.

Samtidig oplevede han et kontraktmarked, der efter coronaens opbremsning var kommet tilbage i gear, da de private kunder svigtede.

– Nu bliver der igen investeret i hotellerne, der havde et historisk godt 2022, og det har vi virkelig kunnet mærke – men vi er stærkere på forbrugerdelen end på kontraktdelen, så vi havde en større fordel, da forbrugermarkedet boomede, siger Brian Djernes, der anslår, at Cane-Line henter omkring 30 pct. af omsætningen på kontraktkunderne.

Lysning forude

Mens der altså var forskel på segmenterne, oplevede møbeldirektøren i fjor, at privatkunderne på tværs af kloden opførte sig nogenlunde ens. I dag er billedet et andet.

– Lige nu er der ret stor forskel, og der er ingen tvivl om, at den nordeuropæiske del er svær og Skandinavien er rigtig svær - men i Sydeuropa, på nogle oversøiske markeder og i Mellemøsten går det fint. Det er et noget mere spraglet billede end tidligere, fortæller Brian Djernes.

Overordnet, understreger han dog, skal der slås for salget, og selvom han er blevet mere varsom med at spå om tallene, tør han godt love, at der ikke bliver tale om et nyt rekordår.

– 2023 bliver ikke et år, vi kigger tilbage på og synes, er fantastisk, men vi skal nok komme ud med et ok resultat, lyder forventningerne til overskuddet, der i årsrapporten er forudsagt at ende i niveauet 50-90 mio. kr. efter skat.

Og trods den nuværende modvind og de hastigt forandrende tider, ser Brian Djernes lysere toner i horisonten.

– Jeg er optimistisk på, at 2024 bliver fornuftigt – ikke fornuftigt på 2021-niveau men fornuftigt, for jeg tror, at mange ting er på vej i den rigtige retning, siger han og opremser:

– Der kommer til at ske en tilpasning af lagrene, der lige nu er fyldte, forbrugermentaliteten skal nok vende igen, og så tror jeg, at vi har set renterne toppe, ligesom inflationen er begyndt at falde igen.

Fastholder trykket

Samtidig, minder han om, er det helt naturligt, at der efter en overophedning som pandemitidens, kommer en opbremsning.

– Der er jo noget helt lavpraktisk i, at hvis du lige har købt et sæt havemøbler, så står du ikke og skal bruge et nyt lige med det samme.

Alt i alt er der altså nok at hænge optimismen op på, vurderer Cane-Line-direktøren. Også selvom alle de bevægelige dele i høj grad fortsat er i bevægelse.

– Hvis vi befandt os for tre år siden, så havde jeg kunnet give et tæt estimat på, hvor vi ville lande om tre år; det kan jeg ikke i dag. Supply chain, valutakurser, fragtrater, konjunkturer – det hele flyver rundt, og det er meget mere tåget. Den ene dag er der “clear blue sky, og det er fedt, den næste rammer en skypumpe, opsummerer Brian Djernes.

Han vil dog gerne fastslå, at der ikke er planer om at strække våben og drosle ned for aktivitetsniveauet i Rynkeby. Tværtimod handler det for Cane-Line om at fastholde trykket og fortsætte på fuld kraft, uagtet at det i år forventes at koste lidt på bundlinjen, og selvom Brian Djernes for øjeblikket finder det historisk svært at navigere i omskifteligheden, er det ikke ensbetydende med, at han ikke ser muligheder i selvsamme.

– Det er svært lige nu, men der er også masser af opportunities. Vi ser slet ikke samme økonomiske sammenbrud, som vi gjorde under finanskrisen, så godt nok er det hele lidt mere håndholdt, men det betyder også, at dem, der har gode systemer, måske kan gøre det bedre end naboen – og jeg mener, at vi godt kan tage nogle meter, når det er turbulent, lyder møbeldirektørens forudsigelse.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079