FSC Design Award: På værkstedet
Anne Nørbjerg og Sanne Kyed har nu indledt arbejdet på en kinesisk udgave af vinderbordet DryUnder.
Med bjergene og bambusskovene i baggrunden ligger en række små halvtag og huse fyldt til randen med bambus og maskiner. Det er Mr. Ximens fabrik.
- Der står noget der ovre, som ligner vores bord, udbryder Sanne og peger. Og ganske rigtigt, der står noget, som ligner en færdig version af pigernes design. Det var egentlig ikke aftalen, at Mr. Ximen skulle producere bordet på forhånd, men her står det altså mere eller mindre færdigt.
Da det var planen, at Anne og Sanne selv skulle lede produktionen, har Mr. Ximen ikke haft alle de tekniske tegninger til rådighed. Men da han alligevel har villet være på forkant, har han lavet en version af bordet ud fra de materialer, han har kunnet se. Han har bare ikke kunnet se på billederne, at bordet kunne åbnes, så han har produceret bordet med en fastmonteret bordplade - men dog med håndtag og huller til snore.
- Ud fra de få tegninger han har haft til rådighed, så ligner det virkelig godt. Han har været god til at aflæse billeder og tegninger. Men der mangler hele funktionen med at åbne det, og så mangler der bare en del finish. Så nu går arbejdet i gang med at forklare, hvad der skal ændres, og hvordan funktionaliteten fungerer, siger Sanne.
Anne prøver nogle af maskinerne til bambusproduktion og overrasker værkstedsarbejderne ved at være rigtig god til at bruge rundsaven. Der bliver måbet en del i krogene - det havde de ikke forventet.
Kulturforskelle
Tilbage ved prototypen er der nok at diskutere.
- Hvorfor skal håndtagene gå hele vejen igennem?, spørger Mr. Ximen. Han har valgt kun at fræse dem halvvejs igennem.
- Så kan man da komme til at spilde igennem dem og ned på tøjet, pointerer han.
Anne og Sanne forklarer, at sådan et hulrum kan blive et problem i regnvejr, når vandet så vil samle sig i dem og skabe råddenskab. Så de bliver enige om at ændre det. Der er desuden en del andre ting, som skal ændres i forhold til at få en god finish. Anne forklarer:
- Den her måde at skære delene på, hvor man har taget sammenlimningerne med, det ville man aldrig gøre i Danmark. Her kan man virkelig se en kulturel forskel. Man ville i dansk design selvfølgelig sørge for at have et helt og ubrudt stykke bambus. Det samme gælder for retningen på bambussens 'årer' på bordbenene. De vender vandret nu i stedet for, hvad vi vil synes er naturligt, nemlig lodret.
Efter at have fjernet toppen af bordet, som var sat fast med søm, trækker Anne og Sanne med hjælp fra en kinesisk arbejder tørresnoren under bordet for at se, hvordan det fungerer. Hullerne sidder ikke helt som de skal, så her skal også nogle små ændringer til.
Præcise informationer er nøglen
Det står klart, at meget skal ændres til den prototype, som Anne og Sanne er kommet for at lave. De har fornemmelsen af, at Mr. Ximen troede, at han var tæt på et færdigt resultat, men der skal flere timer på værkstedet til for at lykkes.
- På en normal tegning ville han jo kunne se, hvordan det hele skulle være. Men dem har han jo ikke haft, så det er lige så meget vores ansvar, at det kun er et halvfærdigt produkt, siger Sanne.
- Men det er meget lærerigt det her, specielt hvis man en gang vil starte en produktion i Kina. For man kan se, at tingene som er defineret på forhold fungerer fint, det er der, hvor de skal gætte, at det går galt. Fx som med åreretning på bambussen. Det står helt klart, at man ikke kan tage noget for givet ud fra sin egen designforståelse eller forvente at de tænker på samme måde, slutter hun.
Kontor på bagsædet
Det er nødvendigt med mere præcise tegninger og anvisninger, hvis prototypen skal realiseres korrekt, så Anne og Sanne bruger tiden på bagsædet af bilen til at arbejde videre på deres tegninger.
De ville gerne arbejde på værkstedet og lave prototype om eftermiddagen, men det er pludselig ikke muligt af grunde, som det ikke helt kan lade sig gøre at få en forklaring på. De aftaler derfor at mødes den efterfølgende dag klokken syv om morgenen og så arbejde målrettet hele dagen på den nye prototype.
FAKTA: FSC Design Award og rejsen
Med det kombinerede altanbord og tørrestativ ”DryUnder” vandt de to arkitektstuderende, Anne Nørbjerg og Sanne Kyed, FSC Design Award 2012. Præmien var en rejse til Kina, hvor Anne og Sanne blandt andet skal udforme en prototype af deres vinderdesign på et lokalt værksted. I samarbejde med FSC Danmark vi dagligt berette om deres oplevelser her på Wood Supply.
FSC Design Award er en designkonkurrence for alle landets design- og arkitektstuderende. Det er 7. år i træk, at FSC Danmark sender vinderen af FSC Design Award på en rejse til en FSC-certificeret skov et sted i verden. Formålet er at vise, hvordan FSC gør en forskel for skov, dyr og mennesker, og hvordan valget af bæredygtigt træ har stor indflydelse på skoven og dens indbyggere.
Med det kombinerede altanbord og tørrestativ ”DryUnder” vandt de to arkitektstuderende, Anne Nørbjerg og Sanne Kyed, FSC Design Award 2012. Præmien var en rejse til Kina, hvor Anne og Sanne blandt andet skal udforme en prototype af deres vinderdesign på et lokalt værksted. I samarbejde med FSC Danmark vi dagligt berette om deres oplevelser her på Wood Supply.
FSC Design Award er en designkonkurrence for alle landets design- og arkitektstuderende. Det er 7. år i træk, at FSC Danmark sender vinderen af FSC Design Award på en rejse til en FSC-certificeret skov et sted i verden. Formålet er at vise, hvordan FSC gør en forskel for skov, dyr og mennesker, og hvordan valget af bæredygtigt træ har stor indflydelse på skoven og dens indbyggere.