23948sdkhjf
Annonce

Ilva med millionunderskud på driften og omsætningsfald på 300 mio. kr.

27,6 mio. kr. har Ilva tabt på driften i det forgangne regnskabsår

Ilva har haft en omsætningstilbagegang på 300 mio. kr. i regnskabsåret 22/23. Det svarer til et fald på 17 pct. Omsætningen var på 1,4 mia. kr. 23/22, hvorimod omsætningen i 21/22 var 1,7 mia. kr.

Læs også: Ilva fjerner omdiskuteret prisfunktion og ændrer strategi

I en pressemeddelelse fortæller Lars Larsen Group tillige, at Ilva har haft et driftsunderskud på 27,6 mio. kr (EBIT). I 22/23 lød driftsresultatet derimod på positive 91 mio. kr.

ILVA A/S
Regnskabsår 2022/23 2021/22 2020/21
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 1400,0 (ca) 1682,3 1684,5
Resultat af primær drift - 27,6 98,9 95,1
Årets resultat Ukendt 87,9 132,8
Kilde: CVR

Peter Andsager er interim CEO for Ilva, og han har kun siddet kort i direktørstolen, efter Lars Larsen Group sagde farvel til kædens tidligere direktør Martin Hallund, da han fik en dom for vanvidskørsel i september.

Ilva fakta

  • Regnskabsår løber fra 1 september til 31 august
  • 40 bolighuse i Danmark
  • 4 bolighus i Sverige
  • ILVAs moderkoncern Lars Larsen Group (JYSK, Bolia, Sofacompany m.fl.)
  • Har i de to forgående regnskabsår holdt en omsætning på ca 1,7 mia kr. 

Ilvas nye og midlertidige direktør peger på, at årsagen til Ilvas negative driftsresultat og omsætningenstilbagegang ikke skal findes i organisationsinterne forhold, men snarere i forhold uden for Ilvas organisation.

Læs også: Ny strategi: Ilva dropper de store bolighuse

Krigen i Ukraine og råvarepriser

- Der er en lang række ydre faktorer, som spiller ind på årets resultat, såsom stigende indkøbs- og råvarepriser, blandt andet som følge af høj aktivitet i slutningen af corona og efterfølgende krigen i Ukraine, forklarer topdirektør Peter Andsager.

Andsager påpeger samtidig, at organisationens fokus under corona har været at møde kundernes efterspørgsel, men at Ilva nu har skiftet fokus, således man optimerer produktdesign og varehusoplevelse. Det skal ifølge Peter Andsager fremtidssikre Ilvas resultat.

- Efter et par år med ekstraordinært fokus på at sikre leverancer og med løbende tilpasning qua ændringerne i markedsforholdene under corona, har vi i det seneste år kunnet fokusere mere på design af nye produkter og forbedringer af kundeoplevelsen i vores bolighuse og på vores webshop. Dermed står vi endnu stærkere i de kommende år, som vi også forventer bliver præget af tilbageholdenhed hos forbrugerne, siger Peter Andsager.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Annonce
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.105