Privatkunder rider første kvartal i hus hos køkkenmastodont
Der er grund til afmålt begejstring hos TCM Group.
Køkkenkoncernen, der tæller Svane Køkkenet, Tvis Køkken, Nettoline og senest Aubo, viser overordnet gode takter i årets første kvartal, hvor det ifølge CFO Thomas Hjannung er B2C-markedet, der har trukket læsset.
- Vi er på niveau med vores egne forventninger, og det skyldes i høj grad, at privatkunderne er på vej tilbage på markedet, siger han og peger blandt andet på mere stabilt renteniveau, inflation og lønstigninger som bidragende til "positiv stemning hos forbrugerne".
Det kommer blandt andet til udtryk i en privat ordretilvækst på 10 procent i årets første kvartal. Samtidig lægger økonomidirektøren dog ikke skjul på, at B2B-området på den anden side er for nedadgående.
- Erhvervssalget går kun i én retning lige nu, og det er nedad. Det er forventeligt, fordi der simpelthen ikke bliver lavet projekt- eller typehusbyggerier i samme omfang som tidligere lige nu, men det er klart, at det vil fortsætte med at ramme os, hvis det tynder mere ud.
Regnskabsår | Q1 2024 | Q1 2023 |
Valuta | DKK mio. | DKK mio. |
Nettoomsætning | 292,5 | 263,8 |
Bruttoresultat | 60,5 | 49,9 |
EBIT | 15,8 | 13,1 |
Kvartalets resultat | 7,0 | 5,4 |
Balancestatus | 1213,7 | 993,1 |
Egenkapital | 538,1 | 426 |
Kilde: | TCM Group |
TCM Group har sat næsen op efter en samlet omsætning inden for intervallet 1.000-1.150 millioner i 2024. I første kvartal ramte man de første 292,5 millioner takket være sidste års familieforøgelse i form af opkøbet af Aubo Production A/S i efteråret.
Bag tallet gemmer sig ikke desto mindre et organisk omsætningsfald på 12,3 procent, som dog ikke får virksomheden til at genoverveje forventningerne til året.
"Baseret på resultaterne af 1. kvartal fastholder vi de finansielle mål for 2024 for TCM Group med hensyn til salg og indtjening," lyder det fra CEO Torben Paulin i ledelsesberetningen.
Ikke en drømmestart
Opkøbet af Aubo var blandt andet med udgangspunkt i et ønske om at udvide TCM Groups tilstedeværelse på det norske marked.
Men med et reelt omsætningsfald på 27,1 procent i Norge vil Thomas Hjannung gerne medgive, at man ikke har fået en drømmestart nordpå.
- Det er klart, at det ikke er gået, som vi havde håbet, men det her er en langsigtet investering, og så er den slags tal en del af gamet, siger han.
Det norske marked udgjorde 20 procent af TCM Groups samlede omsætning i årets faste kvartal, men ifølge årsrapporten har man bakset med nogle "meget svære markedsvilkår".
- Det norske marked er udfordret af de samme ting, som det danske marked har været i længere tid. B2B-markedet er gået i stå, men det er slået igennem senere deroppe, og derfor tager vi hårde slag på det lige nu, uddyber Thomas Hjannung.
Spilleplanen er ifølge Thomas Hjannung den samme for både Norge og Danmark i resten af 2024.
- Vi skal oppe vores fokus på privatkunder gennem målrettede kampagner og det nære arbejde med butikkerne og personalet, så kunderne vælger os fremfor vores konkurrenter. Og så skal vi selvfølgelig fange de erhvervskunder der er, og være klar til når den del af markedet vender, lyder det.
TCM Group
- Skandinaviens tredjestørste producent af køkkener, badeværelses- og opbevaringsmøbler.
- Rummer de fire brands: Svane Køkkenet, Tvis Køkken, Nettoline og Aubo.
- Varerne sælges gennem omkring 220 forhandlere i Danmark og resten af Skandinavien.
- TCM Group sælger desuden køkkener som private label gennem byggemarkedskæder i Danmark og uafhængige køkkenforretninger i Norge.
TCM Group
Et lille vendepunkt
Det seneste kvartalsregnskab kommer i kølvandet på et turbulent 2023, hvor virksomheden både måtte ty til afskedigelser og flere nedjusterede forventninger.
Derfor vover Thomas Hjannung også at konstatere, at der med 2024's første regnskab er tale om et lille vendepunkt for TCM Group.
- Det her et tilfredsstillende regnskab uden dårlige overraskelser. Det sender et signal om, at vi er lykkes med at tilpasse forretningen til det nuværende aktivitetsniveau, siger han.
TCM Group forventer at lande en indtjening imellem 55 og 85 millioner kroner 2024. I 1. kvartal hentede virksomheden de første 15,8 millioner hjem.
Næste økonomiske pejlemærke fra TCM Group kommer 21. august, hvor koncernen fremlægger rapport for årets andet kvartal.