Point på flere konti: Byggecenterkæde finder ny materialestrøm
- Hvis vi gerne vil den cirkulære dagsorden, så er vi nødt til at gøre tingene anderledes.
Sådan lyder det fra Elnaz Ehsani, klima- og bæredygtighedsdirektør i Bygma, der med et nyt samarbejde forsøger netop det.
For efter landets største, danskejede byggecenterkæde i løbet af 2024 har præsenteret en række take back-ordninger, der kan minimere kundernes affaldsstrømme, skal et nyt samarbejde nu være med til at bringe andres affald i spil på landets byggepladser.
Gennem et nyt partnerskab med Aarhus-baserede The Upcycl vil Bygma således give kunderne adgang til rest- og overskudsmaterialer fra andre industrier, og ifølge Elnaz Ehsani er det en afgørende pointe, at The Upcycl netop har specialiseret sig i at matche affaldsstrømme og materialeønsker på tværs af industrier.
- Vi er jo efterhånden nået dertil, hvor alle har kigget i egen værdikæde og forsøgt at minimere spild, så nu handler det om at få matchet de forskellige industrier og spille hinanden gode på tværs, siger hun.
Gør det højtravende lavpraktisk
De nye, cirkulære tiltag kommer i en tid, hvor klima- og dokumentationskravene til byggeriet kontinuerligt strammes, og klima- og bæredygtighedsdirektøren peger på, at Bygma gerne vil hjælpe landets håndværkere med at tage hånd om de udfordringer, de nye krav kan medføre.
- Via vores partnerskaber kan vi påvirke udviklingen i den rigtige retning ved at tilbyde vores kunder håndgribelige løsninger, som de kan bruge i både det traditionelle og certificerede byggeri og dermed også giver et positivt bidrag til ESG-regnskabet, siger Elnaz Ehsani.
Samtidig peger hun på, at de mange nye krav, direktiver og bogstavkombinationer hurtigt kan få karakter af noget højtravende og uhåndgribeligt for en håndværksmester, der bare gerne vil koncentrere sig om at udføre sit arbejde.
- Og derfor handler det nogle gange om at få tingene brudt ned til noget lavpraktisk, man kan forholde sig til. Det behøver ikke altid handle om de store, strategiske baner, det skal også passe i øjenhøjde til den hverdag, der findes ude på byggepladsen, lyder det.
Det nye samarbejde er da også startet helt lavpraktisk og så at sige i gulvhøjde. Bygmas kunder har nemlig fået mulighed for at købe brugte messetæpper, der typisk kun anvendes i messeindustrien i otte-ti dage, før de kasseres, men som nu flere steder i landet har fået nyt liv som afdækning på byggepladser.
Tæpper blot begyndelsen
- Og de her tæpper er et rigtig godt eksempel på, hvorfor samarbejdet giver mening. For dels tæller det i klimaregnskabet, når OSB-plader erstattes af de brugte tæpper, men det gør også noget godt for arbejdsmiljøet, når man ikke skal slæbe rundt på store plader, men kan nøjes med at rulle de lette tæpper ud, forklarer Elnaz Ehsani.
En af de kunder, der har benyttet sig af løsningen, er CH Byg, der gennem Bygma Viby SJ. har købt 22 ruller, og ifølge bæredygtighedsleder hos CH Byg, Liam Donaldson, giver det virksomheden mulighed for at adskille sig fra konkurrenterne.
- I CH Byg ser vi vores arbejde med hele ESG-dagsordenen som en konkurrencefordel, siger Liam Donaldson i en pressemeddelelse, hvor han peger på, at der er mange fordele ved at bruge tæpperne.
- De er lette, hvilket både er godt for arbejdsmiljø og CO2-udledning i forbindelse med transport. Da tæpperne er lavet af genanvendte materialer, taler de ind i de rigtige cirkulære principper, som vi skal fremme. Samtidig kan tæpperne genbruges mange gange, da de er så modstandsdygtige, lyder det.
Og ifølge Elnaz Ehsani er CH Byg ikke eneste virksomhed, der har taget godt imod det nye tiltag.
- Vi har fået utrolig positiv feedback fra de kunder, der allerede har bidt på og tester det af. Vi hører, at tæpperne passer godt til formålet og giver en fin konkurrencefordel både på hele ESG-regnestykket men også prismæssigt, fortæller hun.
Ambitionen er derfor også, at samarbejdet med tiden udvides, så Bygmas kunder får adgang til endnu flere cirkulære materialer.
- I første omgang har vi fokuseret på tæpperne, men der er mere i støbeskeen, som vi glæder os til at dele. Det vigtigste er, at vi får gjort tingene konkrete, får de forskellige tiltag testet af, og at vi bliver klogere undervejs, slår ElnazEhsani fast.