Dansk producent med offensiv USA-strategi - frygter ikke handelskrig
Østjyske Furnipart har været på det amerikanske marked i 20 år, men nu skal salget have et boost på den anden side af Atlanterhavet.
Den offensive USA-tilgang er en del af grebproducentens vækststrategi, og salget skal ligefrem øges med 30 pct. frem mod 2027.
Antallet af forhandlere, der distribuerer grebene i USA, skal desuden øges fra tre til otte.
Det fortæller Rasmus Byriel, der er adm. direktør for Furnipart, til Erhvervplus.
Fremstødet sker midt i en tid, hvor forholdet mellem USA og Danmark er – hvis ikke på frysepunktet – på en meget lav temperatur. USA har truet med en handelskrig og told på europæiske varer.
Men de fjendtlige udmeldinger er ikke noget, som bekymrer i Hinnerup, hvor Furnipart hører til.
Direktøren husker tilbage på tiden efter Brexit, hvor Furnipart valgte at ekspandere på det britiske marked på trods af bange anelser.
- Og vi blev taget godt imod i England. Vi var en leverandør, der ikke var bange. Vi ville arbejde med dem, og det blev påskønnet. Samtidig er mange af vores konkurrenter hjemmemarkeds-virksomheder. Så vi skal kunne yde samme service og være tilgængelige, siger Rasmus Byriel til Erhvervsplus.
Den britiske omsætning er siden vokset med et tocifret millionbeløb, og Furnipart er mindre afhængige af at eksportere til Tyskland. Noget, som Rasmus Byriel er glad for i dag, når de tyske virksomheder har det svært.
I 2023 købte Furnipart konkurrenten Vonsild, der har specialiseret sig i greb og knopper af træ. Det kan du læse mere om her.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 51,6 | 66,1 | 63,6 |
Resultat af primær drift | 7,6 | 17,4 | 17,3 |
Resultat før skat | 5,1 | 16,2 | 16,7 |
Årets resultat | 4,0 | 12,6 | 13,0 |
Balancestatus | 156,3 | 157,1 | 130,5 |
Egenkapital | 51,0 | 55,7 | 44,7 |
Antal ansatte | 54 | 48 | 38 |
Kilde: CVR |