23948sdkhjf

PM Træ har åbnet døren til Norge

2013 blev det bedste år i virksomhedens historie, og i de kommende år er det især det norske marked, der skal trække væksten for den nordjyske producent af inventarløsninger.
Nordjyske PM Træ & Interiør ser for alvor ud til at have ramt vækstsporet i kølvandet på krisen. Den familieejede inventarproducent er kommet fint gennem et generationsskifte og står stærkere rustet efter en række investeringer i produktionen.

- Det har set rigtigt positivt ud de sidste to år, og vi forventer yderligere vækst i 2014 sammenlignet med 2013, som var vores hidtil bedste regnskabsår, fortæller Jesper Aagaard Møller til Wood Supply.

Han er anden generation i virksomheden og deler direktionsansvaret med sin bror, Peter. Hver ejer de 45 procent af virksomheden i Vester Hassing, som de sammen med søsteren Line overtog efter forældrene for lidt over et år siden. Der var tale om et nøje planlagt generationsskifte, som har været undervejs siden 2003, og hverken ansatte eller kunder har således mærket forandringer i den daglige drift.

- Vi er gode til at få tingene lavet til tiden. De nye maskiner har skabt et godt flow i produktionen, lyder en del af Jesper Aagaard Møllers forklaring på virksomhedens positive udvikling.

50 % vækst på 3 år
En anden del af forklaringen er markant fremgang som underleverandør til inventarsnedkerier på det norske marked. Før 2008 hentede PM Træ under 10 procent af sin omsætning i Norge. I 2013 var det mere end 40 procent, og forventningen er, at Norge vil være virksomhedens klart største marked i 2017.

- Vi begynder nu at have de rigtige referencer og kontakter i Norge. Vi har lagt en strategi for de næste tre år med et mål om en samlet vækst på 50 procent, fortæller Jesper Aagaard Møller.

PM Træ samarbejder aktuelt med to norske virksomheder, som begge er begyndt at satse mere på salg. Det betyder flere inventaropgaver sender et stigende antal opgaver til Nordjylland, og om kort tid indleder man samarbejde med endnu et norsk inventarsnedkeri.

- Nordmændene er generelt forsigtige med at åbne døren for danskere, men via referencer har vi fået en blåstempling, der åbner døre, forklarer Jesper Aagaard Møller.

Han fremhæver især et projekt i Oslo – PM Træs første i den norske hovedstad – hvor opgaven var at fremstille inventaret til en af Norges pt. dyreste lejligheder på den kunstige ø, Tjuvholmen, ved byens nye havnefront.

- Der gik det meste af et år, fra vi modtog den første tegning, til vi fik en rundvisning i lejligheden efter aflevering. Det er en super reference og vores første store projekt, og vi har en klar forventning om, at det vil kaste mere af sig, fortæller Jesper Aagaard Møller.

Opsvinget ligger og ulmer
Selvom PM Træ jagter vækst i Norge, er det ikke ensbetydende med, at det danske marked er glemt. Slet ikke. Udviklingen i Danmark er også positiv, og henvendelserne er begyndt at komme igen.

- Det var krisen og den hårde priskonkurrence, der fik os til at opsøge eksporten. Folk spurgte efter en BMW, men ville kun betale for en gammel, brugt bil, og det ræs ville vi ikke være en del af. Men det er som om, at flere igen er begyndt at efterspørge løsninger i en lidt bedre kvalitet. Opsvinget ligger og ulmer, men alle har været banket så godt og grundigt ned i jorden, at det tager tid at komme op i omdrejninger igen, lyder vurderingen fra Jesper Aagaard Møller.

Han har en baggrund som tømrer, og næst efter faderen er han den i virksomheden med højest anciennitet. Bortset fra en kort afstikker på et par år omkring årtusindeskiftet har han været en del af familieforetagendet siden 1994, og selvom det på mange måder er ’business as usual’ efter generationsskiftet, blæser der alligevel nye vinde over oplandsbyen, 20 kilometer nordøst for Aalborg.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142