23948sdkhjf

Kitchn-regnskab overrasker positivt

Selskabet bag køkkenmærkerne Nettoline og kitchn.dk skabte et langt bedre resultat i 2013 end forventet.
Kitchn A/S med hovedsæde i midtjyske Aulum har netop offentliggjort et 2013-resultat på 6,3 mio. kr. før skat. Virksomheden formår dermed stort set at fastholde niveauet fra et fremgangsrigt 2012, hvor man kom ud med et plus på 7,3 mio. kr.

2013-resultatet er skabt på basis af et stort set uændret aktivitetsniveau. Hjemmemarkedet har været vigende, men det opvejes af nye forretningsområder og vækst på eksportmarkederne.

- Alt i alt er vi yderst tilfredse med resultatet for 2013, idet året bød på en lang række forandringer, som vi annoncerede sidste år, lyder det fra administrerende direktør Jan Thomsen.

- Vi konverterede alle vores Kitchn-butikker over til det mere frivillige Nettoline-koncept, hvilket har kostet en del ressourcer. Samtidig har kursen på den norske krone kostet os – såvel som så mange andre – dyrt i forhold til 2012. Nøjes vi med at kigge på de faktorer, som vi selv er herre over, har vi gjort det væsentligt bedre i 2013 end året før og oprindeligt budgetteret, uddyber han.

Primært driftsoverskud
Det væsentligt forbedrede overskud af den primære drift baserer sig på tre faktorer: Øget eksport, en mere rationel produktion og administration samt øget aktivitet på nye forretningsområder. Eksporten er steget i både kroner/ører såvel som den relative andel. Samtidig er det lykkedes at nedbringe omkostningsniveauet med cirka 10 % i forhold til året før.

At Kitchn har skabt resultat på netop den baggrund er, ifølge direktøren, på ingen måde tilfældigt. Virksomheden arbejder målrettet for en sikker, effektiv og rationel drift i både produktion og distribution, hvilket skaber grundlag for en mere konkurrencedygtig position på markederne.

- Ud over konverteringen af alle butikker over på én platform, har vi i 2013 gjort en stor indsat på nye forretningsområder – herunder e-handel. Og resultaterne er bestemt ikke udeblevet, og vi ser derfor konturen af et nyt og langt mere progressivt forretningssetup, som vi er i gang med at implementere sammen med vores forhandlere på hovedmarkederne. Samme grundstof danner ligeledes basis for satsninger på helt nye eksportmarkeder, som vi har store forventninger til i løbet af de kommende år, slutter Jan Thomsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08