Ikea løfter omsætningen
Ikea Danmark kan i dag offentliggøre et godt regnskab med vækst i både omsætning og besøgende i de fem varehuse. Et stærkt sortiment til faste lave priser og et større fokus på service og kundens oplevelse, er Ikea-direktør Dennis Balslevs forklaring på den fortsatte vækst for møbelvirksomheden.
- Resultatet hviler i høj grad på et skærpet fokus på kundernes behov før, under og efter et besøg i Ikea. Faste lave priser, et bredt og dynamisk sortiment, varieret udvalg af mad i restauranterne, hjælp til hjemtransport og samling af møbler og ikke mindst nærværende og personlig service i varehuset har styrket kundens samlede oplevelse af et besøg i Ikea. Vores langsigtede indsats for at øge vores tilgængelighed og serviceniveau begynder at bære frugt, siger Dennis Balslev, adm. direktør i Ikea Danmark.
Lavere priser og flere medarbejdere
I det forgangne år har Ikea styrket sortimentet og undervejs lanceret flere særkollektioner og nyheder. Og mens priserne i gennemsnit er sænket med 1 procent, er antallet af medarbejdere i varehusene vokset med knap 200. Samtidig er transportpriserne sat ned, så det både er billigere at bestille varer på nettet og få dem transporteret hjem fra varehuset.
Det aktuelle regnskab kommer efter en femårig periode, hvor Ikea har brugt mange kræfter på at investere i nye varehuse og ombygninger i de eksisterende varehuse i Danmark.
- Vi vil fortsat investere i vores varehuse, men vores fokus de kommende år vil i langt højere grad samle sig om den enkelte medarbejders kompetencer og engagement i mødet med kunden, forklarer Dennis Balslev.
Ikea Danmark nøgletal,
Nøgletal fra Ikea Danmark fra 1. september 2013 til 31. august 2014.
• Omsætning: 3,4 mia. kr. (3,3)
• Omsætningsvækst: 4 % (3,7)
• Antal medarbejdere: 2.167 (1.980)
• Antal besøgende: 10,7 mio. (10,4)
• Besøg på Ikea.dk: 24,7 mio. (20,1)
• Medlemmer af Ikea Family: 920.000
• Kataloger i Danmark: 2,28 mio. (2,18)
• Downloads af app: 77.668