Fredericia Furniture vil fordoble omsætningen
Ny ambitiøs strategi skal transformere den jyske møbelfabrik til et internationalt designbrand.
- Vi har taget markedsandele i Danmark, hvor nye produkter og shop-in-shop-løsninger har været med til at øge salget. Vi er blevet meget mere salgsorienterede og bedre til at kommunikere, og samtidig er det lykkedes at vinde nogle store globale ordrer, fortæller COO Kaja Møller til Wood Supply om baggrunden for fremgangen.
Kører efter planen
I oktober 2014 lagde hun og den øvrige ledelse sidste hånd på en strategiplan, der har som mål at fordoble omsætningen i perioden 2014-2018. Væksten skal ikke mindst hentes på de internationale kontraktmarkeder.
- Vi har haft nogle svære år under krisen og brugt det meste af 2014 på at finde ud af, hvordan vi skal reagere. En fordobling af omsætningen kan måske lyde voldsomt, men indtil videre kører vi fuldstændig efter planen, siger Kaja Møller.
Fredericia Furniture har blandt andet etableret kontor med egen pr- og marketingafdeling i København og oprustet markant inden for både salg og kommunikation. De nye tiltag er så småt begyndt at få effekt, og Kaja Møller forventer en vækst på mellem 10 og 15 procent i 2015.
Kan ikke bruge Danmark som benchmark
Fredericia Furniture er et af Danmarks ældste designhuse og er for mange uløseligt forbundet med Børge Mogensen, som i særlig grad har sat sin signatur på den stil, der kendetegner virksomhedens møbler. Netop det klassiske er ifølge Kaja Møller et godt afsæt til at videreudvikle forretningen:
- Børge Mogensen er en god og værdifuld historie, som vi værner om, men det er ikke kun dér, væksten ligger. Vi er blevet mere bevidste om vores position i markedet og vil bruge vores klassiske arv som afsæt til at introducere produkter, der kan begå sig internationalt, forklarer Kaja Møller.
Hun fremhæver i den sammenhæng stabelstolen ”Pato”, som siden lanceringen i 2013 er blevet en stor salgsucces.
- Vi er glade for vores danske omsætning, som vokser hele tiden, men vi er nødt til at kigge ud. Det internationale marked rummer et meget stort potentiale for en virksomhed som vores, og vi kan ikke bruge Danmark som benchmark for, hvad vi gør, pointerer Kaja Møller.
Fredericia Furniture henter i dag omkring 30 procent af sin omsætning fra eksport. Som led i vækstplanen er ambitionen at øge eksportandelen til 50 procent.