23948sdkhjf

Eksportsatsning skaber arbejdspladser hos Nettoline

Køkkenfabrikken i Aulum melder om vækst og nyansættelser. Årsagen er en ny eksportstrategi, som tirsdag blev belønnet med Eksportrådets Vitus-pris.
Det går godt for køkkenfabrikken Nettoline i Aulum ved Herning.

De omkring 50 ansatte kan i løbet af 2016 forvente at få en håndfuld nye kollegaer. Det skyldes ikke mindst, at virksomheden har kastet sig ud i et nyt eksporteventyr, der har sat skub i omsætningen.

Nettoline har i løbet af det sidste år deltaget i Eksportrådets særlige ”Vitus”-program, der hjælper små og mellemstore virksomheder med at kickstarte eksporten til et udvalgt marked. Nettoline har her valgt at fokusere på det finske marked, og det med succes:

- Vi er kommet så langt i forhandlingerne med de væsentligste aktører på det finske marked, at der nu ligger nu et tilsagn om samarbejde. Det vil sige, at dørene er åbnet, og vi har store forventninger til salget i 2016. Det kommer til at betyde en 10 procents vækst i omsætningen alene på baggrund af vores deltagelse i Vitus-programmet, siger administrerende direktør Jan Thomsen.

Sammen med Senior Business Development Manager, Agner Agerholm Nautrup, modtog han tirsdag Eksportrådets Vitus-pris, som blev overrakt af udenrigsminister Kristian Jensen i forbindelse med Dansk Eksportdag, der i år blev afholdt hos Easyfood i Kolding.

- Nettoline er på vej mod nogle meget imponerende resultater på et vigtigt nærmarked som Finland. Det har krævet hårdt arbejde og grundig forberedelse, og Vitus har været en løftestang. Samtidig er der masser af nytænkning i virksomhedens anvendelse af e-handel i Finland, sagde Kristian Jensen i sin tale.

Ministeren benyttede samtidig lejligheden til at opfordre landets små og mellemstore virksomheder til at følge Nettolines eksempel.

- De mindre virksomheders eksportsucces skaber jobs i Danmark. Og samtidig er der et stort og endnu ikke udnyttet eksportpotentiale blandt de små og mellemstore virksomheder, sagde Kristian Jensen.

Om Eksportrådets Vitus-program:
Vitus-programmet blev lanceret i 2010 for at hjælpe et antal særligt udvalgte SMV’er – typisk 10 pr. hold – med at kickstarte eksporten, så disse inden for 12 måneder vinder eksportordrer, der sikrer vækst for virksomheden og herigennem bidrager til arbejdspladser i Danmark.

Kernen i programmet er solid forberedelse samt en dedikeret eksekvering af en eksportstrategi. Vitus består af et forberedelsesmodul - ved udarbejdelse af markedsføringsplan - på ca. 3 måneder og et eksekveringsmodul på ca. 9 måneder. Det samlede rådgivningsforløb er på i alt 265 timer Programmet afsluttes officielt med en årlig overrækkelse af Vitus-prisen på Dansk Eksportdag til den virksomhed pr. hold, som har klaret sig bedst i forløbet.

Vitus-programmet er Eksportrådets mest succesfulde SMV-program. Indtil videre har 100 virksomheder afsluttet et Vitus-forløb, mens yderligere 30 virksomheder er i gang med et forløb. Den seneste effektmåling af programmet viser, at de første 60 virksomheder, der deltog i programmet i perioden 2010-2012, øgede deres beskæftigelse med 475 fuldtidsstillinger og deres eksport med godt 600 mio. kr. i forhold til lignende virksomheder.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11