Hay buldrer frem på eksportmarkedet
Omsætningen har rundet trekvart milliard, og udviklingen stopper formentlig ikke her.
Således kan den yngre danske designyndling i nyt 2014/2015-regnskab fejre en omsætning på trekvart milliard, en stigning på 30 procent i forhold til 2013/2014. Hjemmemarkedet steg med 20 procent til et stykke over 200 mio. kroner, og selv om det er markant nok, så det er internationalt, at de største skridt er taget.
Det er nyt, at virksomheden bag Hay-mærket, Nine United Denmark, offentliggør sine omsætningstal, men set på bruttoresultatet over fire år, er virksomhedens volumen blevet tredoblet i perioden, og egenkapitalen har for længst rundet 100 mio. kr. mod 20 millioner for få år siden.
Trendanalytiker Louise Byg Kongsholm vurderer over for Børsen, at Hay vil kunne fortsætte udviklingen i mange år. Det kan Hay, mener hun, fordi der skiftes farver og stil, så produkterne hele tiden er moderne:
- Og det globale marked er bare så stort. I løbet af få år vil den globale middelklasse, der har råd til at købe eksempelvis Hay-produkter, vokse fra 2 mia. mennesker til 3,4 mia. Så der er mange muligheder, siger hun til Dagbladet Børsen.
Overskuddet før skat steg fra 39 til knap 48 mio. kr.