Køkkenkoncern tror på fremgang og større markedsandele
Køkkenproducenten Skandinavisk Køkkengruppe A/S er forberedt på en faldende omsætning i år, men adm. direktør Flemming Würtz Andersen forventer, at de tre selvstændige køkkenvirksomheder, der indgår i SKG, vil vinde markedsandele. Salget i første del af 2008 er større end i samme periode sidste år.
Adm. direktør Flemming Würtz Andersen tror dog på et godt 2008 med stigende markedsandele for de tre selvstændige køkkenselskaber, der indgår i SKG.
- Med de forskellige signaler, vi ser, er det svært at forudsige det samlede markeds udvikling, men der kan sagtens komme en lidt svagere periode af tre-fem års varighed. Så bliver der kamp om markedsandelene. Der tror vi, at vi kan vinde noget. Specielt de sidste seks uger af første kvartal er det gået godt for vores selskaber. Vi har gennemført store kampagner, der har skabt mere synlighed omkring såvel Kitchn (der skiftede navn fra Nettoline, red.) som Biga. Og hvis der er færre kunder på markedet, så er det jo vigtigt, at de ved, hvor de skal gå hen, siger Flemming Andersen, der netop har afløst Villy Jæger på posten som adm. direktør.
Skandinavisk Køkkengruppe består af Kitchn, Biga og Boform, der henvender sig til tre forskellige segmenter på markedet.
Sidste år oplevede SKG et fald i omsætningen og et fald i resultatet fra 23 mio. kr. til 13,5 mio. kr. Men Flemming Würtz Andersen er fortrøstningsfuld. Han skønner, at årsagen til faldet sker på baggrund af de stigende omkostninger i forbindelse med råvarer og underleverandører. Derudover har der været ekstra omkostninger forbundet med samling af produktionen af Kitch-elementer ét sted.
35% af omsætningen går i dag til eksportmarkeder i Norden.
Kilde: Dagbladet Børsen