23948sdkhjf

Rumas sætter fart på møblerne

Aalborg-virksomheden Rumas, der producerer kontormøbler, satser på at fordoble omsætningen med et fokus på miljøer og design.
Kontormøbelproducenten Rumas har eksisteret siden 1969, men begyndte oprindeligt med at lave køkkener. I dag er firmaets fokus udelukkende erhvervskontormøbler, hvor det har klaret skærene i et marked, der i høj grad blev ramt af finanskrisen.

- Da krisen kom, var markedet meget hårdt presset. Det handlede kun om pris, pris og atter pris. Mange virksomheder udskød helt at købe møbler, eller også valgte de kun de billigste løsninger. Mange af vores konkurrenter lukkede eller blev opkøbt. Vi klarede os dog igennem, men vi var også nødt til at skære ned for at gøre det, siger Michael Arvin, salgsdirektør i Rumas.

Michael Arvin er kommet til Rumas indenfor de seneste seks måneder. Hans mål er, at flere skal se mulighederne i de nordjyske traditioner, der står bag Rumas’ møbelhåndværk, og at kunderne får øjnene op for, at det i høj grad er blevet en designvirksomhed i dag.

- Vi har måske underspillet vores rolle tidligere. Derfor skal vi ud og satse mere digitalt og gøre mere opmærksomme på os selv både i Danmark og i udlandet, siger Michael Arvin.

- Efter krisen er markedet igen begyndt at efterspørge kvalitetsmøbler og ikke mindst design. Vi har allerede fået nogle rigtig store ordrer ind, hvor vi har kunnet vinde over nogle af vores store konkurrenter, som producerer standardvarer, ved at vise, at vi kan lave rigtigt godt design, men også stadigvæk kan være med på prisen, siger Michael Arvin.

Fortsat lavet i Nordjylland
Produktionen af de mange kontormøbler foregår i Nordjylland.

Rumas har lokaler både i Aalborg og i Nørresundby, og kun en meget lille del bliver produceret eller købt i udlandet. Alt lige fra produktion af stel, udskæring af plader og slutmontage bliver foretaget på de to adresser, mens det kun er enkelte polstringsopgaver, galvanisering og de forskellige elektroniske dele, der bliver hentet hjem udefra.

Det er dog ikke noget stort hold, der klarer at sende de mange møbler ud på kontorerne, da Rumas skar ind til benet, da krisen var værst. Michael Arvin regner imidlertid med, at den fremtidige vækst vil kaste flere jobs af sig, og produktionen har også kapacitet til de ekstra folk, som de nye ordrer måtte give behov for.

- Da krisen ramte, var vi nødt til at skære ned i hele virksomheden. Vi er 25 ansatte nu, og det er 10 mand færre, end da vi var flest. Vi bibeholdt alligevel alle dele af vores produktion for at kunne fortsætte med at udvikle og designe nye produkter, og vi fastholdt dermed vores traditioner og værdier.

- Det har dog også betydet, at vi i perioder har været for mange mennesker til for få ordrer, men nu er situationen en helt anden. Nu er vi fuldt beskæftiget og presset, og det er ikke noget, vi har prøvet i lang tid, siger Michael Arvin.

Fordelen ved, at man har produktionen så tæt på resten af virksomheden er klar. Hvis en kunde akut kommer med et behov, behøver der ikke gå lang tid, før en prototype kan være klar og derfra kan blive sat i produktion.

- For noget tid siden kom en kunde og spurgte, om vi kunne hjælpe med at skabe et nyt hæve- og sænkeskrivebord til ham. Kunden havde brug for nogle, der var mindre end den klassiske model. I løbet af en uge kunne vi have en prototype klar, som de så, og så fik de tyve over til test og bestilte flere efterfølgende. Det er fordelen ved, at produktionen er så tæt integreret med resten, da vi hurtigt kan forfølge en ide, siger Michael Arvin.

For at fange de mange nye kunder er Rumas i højere grad begyndt at gøre opmærksom på sig selv. Der bliver satset digitalt, og der kommer flere farver på møblerne i både kataloger og i de forslag, som kunderne modtager.

- Kunderne skal kunne se, at kontormøbler ikke behøver være i de klassiske mørke farver, men at der godt kan komme mere spræl på farverne selv på et ganske normalt kontor. Sprælske farver og utraditionelle opsætninger er ikke længere kun for folk i den kreative branche, ifølge Michael Arvin.

- Vores designere laver en kundemappe, som tager udgangspunkt i virksomheden med plantegninger og 3D-modeller af, hvordan produkterne kommer til at se ud. Som noget nyt behøver mappen ikke kun bestå af vores egne møbler, men vi får også integreret planter og anden udsmykning ind, som vi godt nok ikke selv leverer, men som vi så henviser kunden til, hvor han kan købe, siger Michael Arvin og fortsætter:

- Vi prøver på at lave et helt miljø i stedet for bare at sælge en klassisk arbejdsstation, som traditionelt har været det, kunden har efterspurgt og stadig gør. Vi går efter at kunne indrette hele lounge-, kantine- og kontormiljøer i en stor pakke, som kan være med til at give kunden en mere hyggelig atmosfære på arbejdspladsen, da man i høj grad ser, at det hjemlige lige så stille rykker ind på kontoret også.

Omsætningsfordobling på vej
Hos Rumas forventer man, at man i løbet af de næste tre år vil fordoble den nuværende omsætning.

- Det skal ske igennem vores satsning på større miljøer, men også i højere grad på eksport, siger Michael Arvin.

Firmaet har i forvejen flere ordrer i USA, Holland og resten af Norden, men det er ikke noget, man har gjort ret meget for.

- De fleste ordrer er kommet ved, at folk har fundet os via internettet eller mund til mund overleveringer. Vi vil dog forsøge at fokusere det mere ved at skaffe salgspartnere i flere af de lande, som i forvejen har vist interesse, siger Michael Arvin og tilføjer:

- Jeg er overbevist om, at vi nok skal komme i mål med vores målsætning, og måske endda mere end det i sidste ende ved at fokusere på det vi er gode til - design og kvalitet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08