En mening med Fumacs blodrøde rekordunderskud
Især nedskrivnínger dækker over nyt lavpunkt. Ledelsen ser stadig optimistisk på fremtiden.
Styrkepositionen med kontormøbler i Norden skal genvindes, og så skal Fumac have flere ben at gå på og op i fart. Foto: Fumac
Alligevel viser 2014/2015-regnskabet, som for nylig blev offentliggjort, et rekordstort minus på næsten 15 mio. kr.
Per Susgaard, som i juni i år blev indsat som adm. direktør efter to år som økonomichef, er dog heller ikke tilfreds, men han ser lyst på fremtiden og peger på, at 2014/2015 blev et oprydningsår, som går forud for lysere tider.
8,4 mio. af underskuddet dækker over nedskrivninger på bygninger, og 2,4 mio. er gået til engangsudgifter. Han lægger vægt på, at likviditeten ikke er negativt påvirket af disse nedskrivninger, og han lægger vægt på, at bruttoavancen var på niveau med året før. Og at indtjeningen endda er vokset.
- Men vi må stadig konstatere, at det resultat vi kom ud med, ikke er tilfredsstillende, siger han.
Løsningen er salg, og et af de tiltag, der skal skabe sorte tal er en ny salgsdirektør, som er kommet til. Fumacs turnaround-strategi er, at styrke omsætningen. Tabte markedsandele på især næreksportsmarkeder i Skandinavien skal genvindes, home-serien til privatforbrugere skal op i fart, og det samme skal private label-produktionen. Maskinkapaciteten skal også udnyttes til at lave underleverandørarbejde.
I løbet af syv år har Fumac akkumuleret et samlet tab på godt 60 mio. kroner. Ifølge Per Susgaard er det bankkreditorer og leverandører, der har vist den livreddende tillid hen over kriseårene. Og den tillid tror Per Susgaard fast på, at Fumac kan leve op til.
- Vi har prøvet at gøre rent bord, så Fumac nu står stærkere fremadrettet. Jeg tør ikke love, at det bliver sorte tal næste gang, men vi kommer ud med et fornuftigt resultat, siger Per Susgaard til Wood Supply.