Samarbejde med udenlandske designere en blandet fornøjelse
Designeksperter mener ikke, at danske møbelproducenters samarbejde med udenlandske designere er overvejende godt. Man skal vælge med omhu, især hvis man i forvejen har et stærkt brand.
- Når et firma som Fritz Hansen får Piero Lissoni til at designe møbler for sig, må man stille sig selv spørgsmålet: Hvem får mest ud af det samarbejde? Fritz Hansen eller Piero Lissoni? I lighed med den franske designer Philippe Starck har Piero Lissoni jo skabt sit eget brand. Og det kan være farligt for et brand at overtage et andet brand. Det er en meget billig måde at prøve at flytte sig på. Det er i hvert fald ikke noget, der er langtidsholdbart for Fritz Hansen, siger Rasmus Bech Hansen til dagbladet Børsen.
Han undrer sig over, at Fritz Hansen har valgt at samarbejde med Lissoni, da Fritz Hansens eget brand er så stærkt og unikt i sig selv.
Også museumsinspektør Christian Holmsted Olesen fra Kunstindustrimuseet undrer sig over samarbejdet, da de produkter Lissoni har fremtryllet for Fritz Hansen til forveksling ligner Kjærholm-modeller.
Begge hilser dog de udenlandske designere velkommen til Danmark, da de kan skabe lidt sund konkurrence i branchen. Samtidig afviser ingen af dem, at samarbejdet med de udenlandske designere i fremtiden vil være den eneste måde danske virksomheder kan forny sig på.
Kilde: Dagbladet Børsen