23948sdkhjf

Lacuna fik hård fødsel

Glasdørsproducenten startede op lige før den finansielle krise - men nu er der hul igennem til markedet
Lacuna producerer foldedøre fra bunden. Foldedøre er glasdøre i flere fag, for eksempel fra et køkken ud til terassen, og de specielle mål kræver, at dørene skal produceres med meget præcise mål og tolerancer. Altså et oplagt match til automation, hvilket Lacuna har formået at udnytte.

Det skriver Finans.

Men de dyre maskiner er ikke nemme at få fat i, når bankerne ikke vil låne penge ud, fortæller direktør Henrik Brunsø.

- Vi startede lige før krisen kom, og vi er gået stille og roligt fra nul til 22 ansatte, så vi har fået gang i noget nyt. Så burde vi kunne låne til finansiering af nye maskiner til måske tre procent, med pant i virksomheden. Men vi bliver dømt ude af en computer hos bankerne, siger Henrik Brunsø til Finans.

Henrik Brunsø har i 25 år stået sammen med sin bror om at drive Akva Waterbeds, inden han fik øje på mulighederne inden for glasdøre. Han skulle selv bygge hus om, og var ikke tilfreds med de døre, der var på markedet; så han gik selv igang.

Lacuna blev født med en specialisering i netop foldeføre, men det var svært at sælge til danskerne.

- Vi var klar til at sælge fra sommeren 2008. Vi skulle ud og lave brochurer, og så gik Lehmann Brothers ned (starten på finanskrisen i september 2008, red.). Vi solgte ikke en eneste dør i otte måneder. Vi mistede hele vores egenkapital, så pengene fra mit tidligere firma blev spist op fra begyndelsen. Og der gik syv år, før vi udbetalte løn til ledelsen,« siger Henrik Brunsø, som har Lars Holm-Jørgensen som partner i Lacuna.

I dag er kampen for at etablere sig skiftet ud med et pænt overskud, og Lacuna har fået godt fat i eksportmarkederne. Cirka 60 procent af salget går til udlandet, men der er ambitioner om, at den andel skal op.

Kilde: Finans

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.104