23948sdkhjf

Hvad gør man når ordrerne svigter?

Møbelindustrien er blandt de brancher, der har været hårdt ramt af stagnerende markeder efter en årrække med stor vækst. Hvordan firmaerne igen får sorte tal på bundlinjerne var et centralt emne blandt oplægsholderne under sidste uges årsdag hos TA.
Efter flere år med en produktionsvolumen på mellem 19 og 19,5 mia. kroner oplevede møbelindustrien i 2008 et markant fald i produktionen, der dalede til 17,8 mia. kroner.

Stagnerende markeder og faldende salgskurver har givet ny næring til diskussionen om møbelindustriens fremtid, og dette emne var da også på dagsordenen hos et par af oplægsholderne under Træ- og Møbelindustriens Årsdag i sidste uge.

Pris er ikke en holdbar konkurrenceparameter
Hans-Jørgen Bruno Hansen, administrerende direktør hos Sorø Stolefabrik, tog den løftede pegefinger i brug og trak paralleller fra nutidens situation i møbelbranchen til flere gamle, hæderkronede industriers fald i forrige århundrede.

Med eksempler fra blandt andet tv-industrien, skofabrikkerne og fyrretræsbranchen illustrerede han sin pointe om, at langt størsteparten af de virksomheder, der udelukkende har pris som konkurrenceparameter, historisk set er endt med at lukke butikken.

Hans-Jørgen Bruno Hansen sluttede af med en kommentar om, at en lignende tendens efterhånden kan spores i køkkenbranchen:

- I køkkenbranchen er man i stigende grad begyndt at konkurrere på pris, men det bliver svært at konkurrere med den største af de billige – Ikea. Om få år kan der meget vel kun være Ikea plus enkelte andre samt de custom made produkter tilbage, spåede han.

Kender I overhovedet jeres kunder?
Den selvbestaltede livsstilsekspert, Christine Feldthaus, der blandt andet er kendt fra DR’s ”Kender du typen?”, sluttede dagen af med et indspark af den mere skæve slags.

I modsætning til de øvrige oplægsholdere er hendes indblik i træ- og møbelindustrien begrænset, og derfor havde oplægget et mere overordnet, forbrugerorienteret fokus. Imidlertid var hun helt på linje med Hans-Jørgen Bruno Hansen i betragtningen om, profit ikke kan være en berettigelse for eksistens:

- Kender du dine kunders behov? Vil du opfylde dem? Vil du være foran eller bagefter, spurgte hun.

Hun medgav, at profitten naturligvis er en vigtig parameter for virksomheden, men det er kunden ret beset flintrende ligeglad med. Derfor er det viden om forbrugerne, tidens trends og den gode historie, der skal i centrum, og for at vide noget om det, må man spørge sig frem:

- Den eneste måde, man får noget at vide, er ved at spørge. Ikke ved at fortælle om sig selv. Kig uden for Danmark. Nogle gange kan man blive helt sneblind af at stirre på sig selv, konstaterede Feldthaus.

Læs mere om Træ- og Møbelindustriens Årsdag:
Årsdag i klimaets tegn
Carl & Carl hædret med Avantgardeprisen


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068