FSC-mærkede havemøbler hitter hos forbrugerne
En ny FDB-analyse viser, at mange danskere efterhånden går bevidst efter miljø-mærket, når de fx køber havemøbler.
Samtidig viser undersøgelsen, at 45 % af dem, der kender FSC-mærket, går bevidst efter dette, når de handler.
Det udbredte kendskab og den stigende interesse falder fint i tråd med den udvikling, man oplever på kontoret hos FSC Danmark:
- Flere og flere kender mærket, men vi oplever også i vores daglige kontakt med forbrugere og virksomheder, at der er et stigende dybere kendskab til vores arbejde, siger sekretariatsleder Loa Dalgaard Worm og påpeger, at hele 79 % af de, der kender FSC, har en god forståelse for, hvad mærket står for.
Havemøbler med efterspørgsel
Når tanke bliver til handling, er det ifølge FDB’s analyse ofte ved køb af havemøbler, at danskerne kigger efter FSC-mærket. Det sker i 36 % af tilfældene. Derudover udgør grillkul også en væsentlig andel.
Det er, ifølge Loa Dalgaard Worm, meget typisk, at danskerne hovedsageligt kender FSC-mærket fra havemøbler:
- Her er udbuddet af FSC steget voldsomt de sidste år, fordi mange gerne vil sikre sig, at der ikke er fældet dyrebar regnskov til produktionen. FSC er også vokset på fx grillkul i de senere år, fordi der ofte er færre kemikalier i dem. Med den kommende højsæson er der forhåbentligt endnu flere danskere, der tager FSC til sig og gør en ekstra indsats for miljøet, siger sekretariatslederen.
Selvom bevidstheden om FSC skærpes i højsæsonen, viser analysen også, at der samlet set er efterspørgsel på et bredt sortiment af FSC-mærkede produkter, og det tyder derved på, at danskerne for alvor har taget miljømærket til sig.