Findahl investerer: 5 akser for Finn Juhl
Orla Findahl i Skærbæk synes selv, det er forunderligt, at der er cirka 10 stolefabrikker tilbage i Danmark.
Og at han selv driver én af dem, for det kunne sagtens have været slut også for Findahls Møbelfabrik i sønderjyske Skærbæk.
Men ikke engang en altødelæggende brand i 2010 lukkede kapitlet. Det lå ellers næsten ligefor.
- Dagen efter branden ringede en god bekendt så og sagde ”tillykke”. Og så troede jeg, at han var næsvis, men faktisk havde han ret. Vi havde en fabrik til 50 medarbejdere. Vi byggede en ny til 20. Før sjuskede vi med kvadratmeterne. I dag har vi en langt mere lean produktion. Vi har fået en helt anden rydelighed og overskuelighed, siger Orla Findahl til Wood Supply.
Investeringer for livet
Hvor vi sidder på Findahls karakteristisk, korsformede papirflettede stolesæder i den lyse møderum og foyer, som fabrikken fik med nybyggeriet, der er præget af gennemsigtige miljøer og vinduer ud til hovedgaden, hvor forbipasserende kan beskue de rå snedkeremner.
Genrejsningen er skabt på fælles vilje og stærkt sammenhold i hele organisationen, fortæller han.
En anden grund til, at Findahls Møbelfabrik findes endnu, kan skyldes viljen til investeringer.
I 1986 blev den første CNC-maskine købt ind. Den arbejdede i 3 akser, og fabrikken råder i alt over 4 CNC-centre.
Komplekse klassikere
Senest har Findahl investeret i et topmoderne, 5-akset CNC-anlæg med 2 robothoveder og en 3D-scanner. Et italiensk monstrum, som er opstillet af den århusianske maskinleverandør Nicholaisen.
Foruden Findahls eget stoleprogram, er fabrikken underleverandør for forskellige producenter, og særligt underleverancer af Finn Juhl-stole til Juhl-producenten Onecollection har stillet komplekse krav.
- De gamle snedkermestre, der stod bag klassikerne, kunne deres håndværk. De tænkte ikke produktionsrationelt. De satte en ære i at sige ”det her kan vi”. Skal man så genskabe det maskinelt, kræver det avanceret teknologi.
En stol, der har krævende discipliner, er for eksempel stolen Freya, som med ønskebensformer har lidt slående ligheder med Wegners Y-stol. Da Findahl for over 10 år siden overtog stolens licens fra den lukkede Farsø Stolefabrik i Himmerland, kørte Orla Findahl personligt til Fyn med et stoleeksemplar og viste den til direktør Knud Erik Hansen hos Y-stolens fabrik, Carl Hansen & Søn.
Blot for at få sagen på det rene: Nok er den inspireret. Men der er forskelle.
Med Finn Juhl-stole som FJ 136 – også kendt som ”France-stolen” og ”The Reading Chair”, som Findahls Møbelfabrik producerer som underleverandør, er sagen endnu mere kompleks.
- Juhl var jo arkitekt og lavede sjove vinkler og detaljer. Men han lavede ikke produktionstegninger, hvor man kunne se alle samlinger og boringer, fortæller han.
Derfor har det været nødvendigt at 3D-scanne originalemnerne, før avanceret CNC-teknologi kunne genskabe værkerne.
Halvanden million solgte
Findahls eget produktprogram af godt et større dusin stolevarianter med endnu flere undervarianter.
Nogle er i tidernes løb blevet adopteret. Den ret så generiske hverdagsstol ”Mosbøl” er den mest solgte. Med halvanden million eksemplarer siden 1962. Deraf en hel million til udlandet.
Orla Findahl er bevidst om, at hans stole tilhører det såkaldte midtersegment.
- Vores kvalitet er i midtersegmentets højeste ende, tør jeg godt sige, selv om jeg normalt er beskeden.
Den beskedenhed er en del af successen, tænker han selv.
- Jeg kunne måske godt have haft råd til en Mercedes eller BMW, men jeg kører i en Renault, hvor der er plads til 14 stole. Så læsser jeg selv bilen og kører afsted til en messe.
En heldig beslutning
Heldige beslutninger kan også have haft betydning. Den ære skal dog tilfalde en årvågen ansat og ikke ham selv.
Det var midt i 80’erne. Der var fart på eksporten. Så meget, at Orla Findahl ville droppe at sælge på hjemmemarkedet.
- Men så var der en der sagde: ”Tænk hvis der kommer en dag, hvor hjemmemarkedet er det eneste, vi har”. Og dén dag kom faktisk, fortæller han. Og nævner en tid omkring årtusindskiftet.