23948sdkhjf

Er dine leverandører gode for miljøet?

En ny guide skal hjælpe danske virksomheder med at skabe større bevidsthed om miljøet hos leverandørerne.
Corporate Social Responsibility fokuserer ikke kun på ting, som børnearbejde og arbejdsforhold hos virksomhedens leverandører. Et andet vigtigt aspekt er det miljømæssige.

Men det kan være svært for danske virksomheder at kontrollere, hvilken indflydelse leverandører i fx Fjernøsten har på det lokale miljø. Derfor har Dansk Initiativ for Etnisk Handel (DIEH), Cowi og Håndværksrådet sammen udarbejdet en guide, der skal gøre det lettere at håndtere miljøforholdene i leverandørkæden.

Kortlæg forsyningskæden
- Først og fremmest bør virksomheden begynde med at kortlægge forsyningskæden og vurdere miljøbelastningen fra produkter og tjenester baseret på en overordnet screening og derefter eventuelt foretage en livscyklusvurdering (LCA) af udvalgte produkter, siger projektleder Jan Holmegaard Hansen på Cowis hjemmeside.

- Men det er også vigtigt, at leverandørerne lærer at arbejde med forebyggende miljøprincipper og med renere teknologi, så den viden, som danske virksomheder har anvendt de sidste 20-25 år, bliver overført til de nye producentlande, fortsætter han.

Han understreger, at danske virksomheder skal tage et større ansvar for miljøet i de lande, hvor underleverandørerne befinder sig. Fordele for virksomheden selv er et bedre image, bedre produktkvalitet og mindre risiko for dårlig omtale i pressen.

Hele guiden kan downloades fra DEIH’s hjemmeside (PDF 4,05 MB).
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078