23948sdkhjf

Kina er også for SMVere

Først etablerede de store danske virksomheder sig. Nu følger mange af de mindre med, fordi deres store kunder har produktion i Kina.
Det hele begyndte med de store danske virksomheder med styrke til både at udnytte markedet og etablere egen produktion.

Bæltet langs den kinesiske østkyst, hvor halvdelen af de knap 1,3 mia. indbyggere bor, har især inden for de senere år draget danske virksomheder. Efter A.P. Møller-Mærsk, Danfoss, Grundfos, Novo Nordisk, Danisco, Coloplast og alle de andre koncerner i første bølge, ruller anden bølge af de danske etableringer i Kina - og den ruller stærkt, skriver ErhvervsBladet.

- Udviklingen er især accelereret inden for de seneste halvandet år, hvor ca. 40 selskaber er kommet til, der er nu et par hundrede danske virksomheder med ca. 350 adresser i Kina. Det er svært at holde styr på, for de er ikke pligtige til at rapportere til os, selv om mange danske firmaer i praksis melder sig til hos os, siger handelsattache Hugo Høllede til ErhvervsBladet.

- Vi har mere styr på, hvor mange danskere, der arbejder i, hvad vi kan betegne som Yangtze River-deltaet. I foråret 2003 var her 250 danskere. Nu er der over 350. Mange af de virksomheder, der etablerer produktion i Kina i disse år, bliver af deres kunder spurgt: Vil I udvikle jer sammen med os? Det siger man ikke nej til. Hvis de 10 største kunder i forvejen er i Kina, kan man lige så godt selv rykke med. Men alle virksomheder har deres egen vinkel på etableringen i Kina, siger generalkonsul Jørgen Gulev til ErhvervsBladet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125