Flexa slider sig til ny vækst i omsætningen
Det er sjette gang i rap, at producenten af børnemøbler Flexa kan præstere vækst i omsætningen. Det er jo gode takter, men det har også været et år, hvor man har måtte kæmpe på produktionsfaciliteterne i Estland.
Det oplyser Flexa i en pressemeddelelse.
Omsætningen steg med 6,5 procent i forhold til året før og landede solidt på 379 millioner kroner. Det giver en samlet omsætningsvækst på 40 procent siden 2013.
Til gengæld endte driftsresultatet (EBITDA) med en nedgang fra +14,1 i 2017 til +8,2 i 2018. Og så er vi tilbage ved fabrikken i Estland.
”Nedgangen i EBITDA på 5,9 millioner kroner kan primært henføres til øgede omkostninger til materialer og arbejdsløn, herunder som følge af et væsentligt presset arbejdsmarked i Estland, hvor Flexas produktion ligger. Det har gjort det vanskeligt at opretholde en stabil og effektiv kapacitetsudnyttelse”, fremgår det i en pressemeddelelse fra Flexa.
Samlet har disse faktorer påvirket omkostningerne negativt med 11 millioner kroner, oplyser selskabet. For at afhjælpe kapacitetsudfordringen på fabrikkerne i Estland vil produktionen af private label produkter fremover blive reduceret.