23948sdkhjf

Et puf i retningen af nye milliardmarkeder

Programmet Vitus Vækst skal gøre mellemstore virksomheder langt mere eksportparate og give en hjælpende hånd med på vejen ud på nye milliardmarkeder.
Et nyt eksportprogram Vitus Vækst, søsat af Eksportrådet med Væksthus Midtjylland som administrator, skal fungere som løftestang til nye vækstmarkeder for danske mellemstore virksomheder, skriver dagbladet Børsen.

En dør på klem til fjerne vækstmarkeder
Målgruppen for programmet er mellemstore virksomheder med op til 150 mio. kr. i omsætning og 150 medarbejdere. Virksomhederne skal i forvejen have eksporterfaring, men kan nu få hjælp til at trænge ind på fjerne vækstmarkeder, hvor kulturelle forskelle og sprogvanskeligheder kan være en stopklods.

- Der er et enormt urealiseret potentiale på fjernmarkederne for mellemstore nicheorienterede vidensvirksomheder, som har specialiseret sig eksempelvis inden for intelligente systemløsninger, viden om ressourceoptimering og æstetisk design. Men det kan også være helt konkrete produkter, siger projektleder Tonny R. Danielsen, Vitus Vækst.

Fokus på BRIK-landene
Det nye program Vitus Vækst får fokus på BRIK-landene – Brasilien, Rusland, Indien og Kina.

- Alene på BRIK-markederne er vækstpotentialet i niveauet 25 mia. kr. Derfor er der behov for et eksportprogram, som gennem en målrettet og fokuseret indsats skal gøre det muligt for mellemstore danske virksomheder at få del i den kage, forklarer Tonny R. Danielsen.

Målet for Vitus Vækst-programmet er, at de deltagende virksomheder skal opnå konkrete eksportordrer på fjernmarkederne inden for 15 måneder.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079