Møbeliværksætter sparer tid på det praktiske
Janus Larsen er grundlægger og chefdesigner i Noyer, og med sig i teamet har han blandt andet Nikolaj Hviid, som har været med i designfirmaet helt fra starten. De to har tidligere arbejdet sammen og i takt med, at det blev sjovere og sjovere at lave deres egne designs efter fyraften, valgte de livet som iværksættere. Det skriver Junget i en pressemeddelelse.
Nu forfølger de en fælles drøm om at skabe en designvirksomhed med håndlavede kvalitetsprodukter, der er både funktionelle og holdbare.
Firmaet har i dag til huse i den gamle kapselfabrik i Valby. Her udklækkes de gode ideer, og der bliver kælet for detaljer og produkter. Alt fremstilles i amerikansk valnøddetræ, og produktpaletten spænder fra skærebrætter, til borde, lamper og knivmagneter.
Oppe på syv mand
Virksomheden har taget fart siden opstarten i 2014. Tidligere på året var Janus Larsen med i tv-programmet Danmarks Næste Klassiker på DR1, hvilket har været med til at booste efterspørgsel efter Noyer designs markant.
I dag er der syv mand tilknyttet firmaet, og ser Janus tilbage på de sidste fem år, så er der ingen tvivl om, at de har været igennem en meget lærerig proces. De gode ideer og unikke løsninger skal jo også sælges, så det kommercielle går i dag hånd i hånd med den kreative proces.
Det seneste års tid har det københavnske designfirma samarbejdet med maskin- og værktøjsleverandøren Junget om køb af værktøj. En del bestilt via leverandørens webshop – både værktøj og slibeservice med afhentning og levering.
Store forventninger men ingen konkrete mål - endnu
For Junget er det stadig forholdsvis nyt med egen webshop. Erfaringer er, at en målgruppen som de yngre møbelsnedkere har en anden købsadfærd end de mere etablerede af slagsen, og her kommer nethandel og de muligheder det indebærer ind i billedet som en vej til kunderne, oplyser marketingansvarlig Jane Vraa Baiemler til Wood Supply.
Konkrete målsætning for salg og omsætning, webshoppen skal skabe, er det endnu for tidligt med. Klart står det dog, at nethandlen vil komme til at fylde mere og mere for leverandøren. Derfor bliver der også udviklet meget på feltet – uden at det på nogen måde skal sætte den traditionelle, personlige kontakt i baggrunden, understreger Jane Vraa Baiemler:
- Det skal være kunden der bestemmer, hvad enten det er klokken 11 online eller de ringe klokken 8 om morgenen.
Hos Noyer bruger Janus og Nikolaj i stedet den tid, som sparer på at få det praktiske omkring virksomhed til at fungere, på udvikling. Og der mangler ikke drømme eller planer hos Noyer. De kæmper for at få de udenlandske kunder til at få øjnene op for den danske designvirksomhed, og pusler hele tiden med nye ideer og designs.