23948sdkhjf

Designsynergi i Frihavnen

De senere år har møbel- og interiørvirksomheder indtaget de gamle pakhuse i Københavns Frihavn. Wood Supply har besøgt den nye ’designzone’ i anledning af designugen.
Torsdag i sidste uge gik starten til anden udgave af den københavnske designuge, og frem til tirsdag aften sætter et væld af aktører spot på det bedste fra dansk design gennem udstillinger og events.

Kvæsthusmolen ved Det Kongelige Teaters Skuespilhus er centrum for begivenhederne, men over hele byen er virksomheder og institutioner involveret i den nye danske designsatsning.

Godt fem kilometer nord for Kvæsthusmolen; i Københavns Frihavn, har man de seneste 5-6 år har oplevet en begyndende urbanisering, hvor en række toneangivende designbrands er flyttet ind med showrooms i de gamle pakhuse.

Højner vores profil
Den største koncentration af design finder man i ”Pakhus 48”, hvor belysningsvirksomheden Luceplan flyttede ind som den første for fem år siden. Siden er andre fulgt efter, og Pakhus 48 huser i dag virksomheder som Republic of Fritz Hansen, Erik Jørgensen, Kvadrat, Montana, Vola og Magnus Olesen.

Blandt husets nyeste beboere er Fumac og Interstuhl, der indviede et fælles showroom på adressen i foråret. En rigtig god beslutning, fortæller salgschef John Lauritsen fra Interstuhl Scandinavia:

- Grunden til, at vi flyttede herud, var dels for at komme tættere på kunderne og dels at få en mere arkitekt- og designorienteret linje i vores måde at drive forretning på. Det er med til at højne vores profil på grund af den synergi, der er i det miljø herude, vurderer han.

Noget at bygge videre på
Beboerne i Pakhus 48 var torsdag aften vært for en fælles event, hvor man i anledning af designugen og fagmessen CODE holdt åbent hus og stor fest i Frihavnen.

Arrangementet blev i år afholdt for tredje gang og er således godt på vej til at blive en fast tradition i Frihavnen, fortæller key account manager Katja Lippert fra Fritz Hansen:

- Taxabåden ”Flyvefisken” sejlede gæster herud efter Index-prisen torsdag aften, og jeg vil skyde på, at der var ca. 1.000 mennesker gennem disse lokaler i løbet af aftenen. Det er ved at være godt i gang, og der er helt sikkert noget at bygge videre på, siger hun.

Flere mennesker end der plejer
Både hos Fritz Hansen og Interstuhl vurderer man, at deltagelsen i CODE og Copenhagen Design Week er med til at skabe værdi:

- Der kommer andre mennesker, og der er også flere i disse dage, end der plejer. Det er blandt andet designere og arkitekter, der kommer fordi, og så er det jo vigtigt at have nogle innovative produkter, der fanger. Hvor meget det bliver til i sidste ende, er svært at sige. Vi henviser jo folk til vores forhandlere, når vi har talt med dem herude, forklarer John Lauritsen, mens Katja Lippert supplerer:

- Torsdag er den store dag og aften med mange arkitekter og storkunder. Fredag er det mange gang forhandlere og partnere, der kommer forbi, og lørdag og søndag er det mere målrettet familier. Nu er vi i gang for tredje år, og der kommer flere og flere, så det er ved at finde fodfæste. Vi skal bare have noget mere pressebevågenhed, siger hun.

Får budskabet ud
Lidt længere nede af vejen, i Pakhus 53, finder man møbelfirmaet Gubi, der torsdag holdt åbent hus i anledning af en ombygning af sit store showroom.

PR-konsulent Allan Torp fortæller, at Gubi redesigner lokalerne én gang årligt, og det har hele tiden været planen, at åbningen skulle finde sted i forbindelse med CODE og designugen:

- Det ville næsten være underligt, at vi som stor, dansk designvirksomhed ikke er med. Om der er en synergi i, at de besøgende kommer her og køber noget, det ved jeg ikke. Men det er lige så meget for at få budskabet om vores nye showroom ud, at vi holder åbent, siger han.

Gubi har boet i Frihavnen siden 2004, og i begyndelsen blev størstedelen af pladsen brugt som kontorareal til de dengang godt 60 ansatte:

- Nu er vi kun halvdelen, så vi bruger meget mere plads på udstilling. Vi har udvidet vores kollektion betragteligt det sidste års tid med 47 nye produkter, så det fylder noget. Det nye er, at vi er begyndt at henvende os mere til den almindelige forbruger, hvor vi tidligere har haft fokus på kontraktmarkedet, og det er også medvirkende til, at der kommer flere og flere herud, fortæller Allan Torp.

CODE sluttede i Bella Center søndag eftermiddag, mens Copenhagen Design Week fortsætter til tirsdag aften.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1