23948sdkhjf

På vej mod milliarden og tiende år med tocifret vækst

Med et stærkt tredje kvartal holder TCM Group kursen mod milliardmilepælen

En organisk omsætningsvækst på mere end 17 pct., lyder som et drømmescenarie, når markedsudviklingen ligger på 1-2 pct. Ikke desto mindre er det realiteten for TCM Group, der netop har fremlagt regnskab for årets tredje kvartal.

– Vi oplever en god udvikling på tværs af kæderne, og vi ser et positivt marked, selvom konkurrencen er hård; men det har den nu været i alle årene, lyder det fra adm. direktør Ole Lund Andersen.

Omsætningen hos TCM Group, der står bag kæderne Svane Køkkenet, Tvis og Nettoline, landede i årets tredje kvartal på 237,5 mio. kr., mens resultatet ramte 25,9 mio., og dermed voksede 12,8 pct. sammenlignet med tredje kvartal i 2018.

Ifølge Ole Lund Andersen er væksten opnået på tværs af kæderne, og han fremhæver særligt gør-det-selv-kæden Nettoline, som TCM opkøbte i 2017.

– Også i det nederste segment, hvor vi med Nettoline er ved at opbygge et nyt brand, oplever vi en stigende efterspørgsel, men Tvis og Svane Køkkenet klarer sig nu også rigtig godt, fortæller han.

Dansk produktion og stærke brands
I en pressemeddelelse tilknyttet kvartalsregnskabet fremhæver køkkenproducenten, at strategien om at øge B2B-salget er lykkedes. Ifølge Ole Lund Andersen skal en del af forklaringen på det imidlertid også findes i B2C-segmentet.

– Tingene hænger sammen, og gennem et stærkt og mangeårigt fokus på innovation og nye produkter er vi lykkedes med at bygge nogle meget stærke brands op, ikke mindst inden for B2C-segmentet, og her kan vi se en afsmittende effekt på salget til erhvervskunder, der ser en mulighed for at understøtte deres eget brand, forklarer direktøren.

TCM’s erhvervskunder fordeler sig i fire kategorier, der tæller typehusfirmaer, boligselskaber, store bygmestre og endelig de helt store projektslag, og særligt fra boligselskaberne har man oplevet en øget efterspørgsel. Det skyldes, ifølge Ole Lund Andersen, at TCM er helt og aldeles danske.

– At vi har et setup med både dansk design og 100 pct. dansk produktion på fabrikken i Tvis, er noget, der virkelig klinger godt i disse år, og så kan de jo komme og besøge os og se med egne øjne, at det går godt, fortæller han.

Og at det går godt, finder man ikke kun bevis for i kvartalsregnskabet. Før sommerferien ansatte TCM yderligere 47 mand i produktionen, og i alt beskæftiger koncernen nu mere end 500 ansatte.

Et lynnedslag til millioner
De seneste tre måneder er dog ikke forløbet helt smertefrit for TCM. I periodemeddelelsen kan man læse, at engangsposter havde en negativ påvirkning på 3 mio. kr., og forklaringen på det skal findes i noget så utilregneligt som vejret. Ved udgangen af uge 32 blev fabrikkerne i Tvis ramt af et lynnedslag, der resulterede i et maskinnedbrud, og udgifterne til nye styreenheder og overarbejdsbetaling endte altså med at koste millioner.

Det til trods holder TCM kursen mod en årsomsætning i intervallet 1000-1030 mio. kr. Sidste år landede omsætningen på 899,9 mio. kr., og dermed er der endnu et rekordår i sigte for køkkenproducenten, som i årets ni første måneder har omsat for 745,3 mio. kr., svarende til en organisk vækst på 15 pct.

– Vi har oplevet tocifrede vækstrater siden 2009, og jeg må bare sige, at jeg er stolt af at stå i spidsen for så stærk en virksomhed og for så mange medarbejdere, der yder en kæmpestor indsats. Det varmer helt fantastisk, slutter Ole Lund Andersen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14