Holmris B8: Fremtidens møbelbranche skal gøre op med lineær tankegang
I dag produceres stort set alle møbler af nye materialer. Det estimeres, at der i Europa bliver bortskaffet ca. 10 mio. tons møbler årligt, og kun 10 pct. bliver bliver genanvendt. I en verden med overforbrug og mangel på ressourcer tilfalder en del af ansvaret producenterne, og det stiller krav om at møbelbranchen i stigende grad gør op med det lineære produktionsmønster.
- Vi kan komme et stykke vej ved at branchens producenter begynder at designe efter langtidsholdbarhed og vælger klimavenlige materialer, som træ, der er verdens mest bæredygtige materiale. De initiativer alene kan dog ikke balancere den negative miljøpåvirkning. Men at integrere cirkularitet rundt i hele værdikæden, er mere kompliceret end som så. De udfordringer arbejder vi også med i Holmris B8, fortæller Steffen Max Høgh, vært på podcasten Bæredygtig Business og csr-direktør ved møbelkoncernen.
Du kan lytte til podcasten direkte her på siden, eller finde den i iTunes, på Spotify eller hvor du ellers henter dine podcasts.
Ressourcerne skal leve længere
Genanvendelse og cirkularitet handler i høj grad om at bevare ressourcernes værdi længst muligt. Hos Holmris B8 har det ledt til et koncept, hvor man dels sælger nye møbler, dels tilbyder at tage gamle møbler retur og bortskaffe på en bæredygtig måde. Under overskriften ”tre gange genanvendelse”, køber virksomheden de møbler, der har gensalgsværdi af kunden, mens det, der ikke kan sælges, doneres til skoler og velgørende foreninger. Resten kildesorteres og sendes på genbrugspladsen.
Bæredygtig Business – Bæredygtige møbler i fokus I podcasten Bæredygtig Business sætter CSR-direktør i Holmris B8, Steffen Max Høgh, fokus på de danske virksomheder, der har gjort en rentabel forretning ud af den bæredygtige dagsorden. I denne specialsæson, som vi bringer her på Wood Supply, kommer møbelbranchen under luppen; for hvad vil det egentligt sige at producere bæredygtige møbler? Gennem syv episoder besøger Steffen Max Høgh syv danske møbelvirksomheder, der hver især repræsenterer et aspekt af, hvordan bæredygtighed i møbelindustrien kan se ud. |
- Vi ser stigende omfang, at virksomhederne ser affald, som en skamplet – og det er med rette. Denne problemstilling hjælper vi kunden af med. Her får kunden én leverandør, der håndterer det hele og også sørger for dokumentation på opgaven, så virksomheden kan skabe gennemsigtighed omkring deres processer - både internt og eksternt, forklarer Steffen Max Høgh.
Gør ”affald” til miljøgevinster og dokumentation
Når opgaven er løst, får virksomheden tilsendt en miljørapport, der dokumenterer, hvad der er sket med de bortskaffede møbler. De får en oversigt over, hvad er opkøbt, hvilke donationsmodtagere, der har fået hvilke møbler, og er noget smidt ud, udpensles det, hvilke mængder der er sendt videre til genbrug.
- Der er direkte miljøgevinster forbundet med konceptet, der følger EU’s affaldshierarki. De opkøbte møbler, istandsættes og gensælges til nyt liv hos forbrugeren. De donerede møbler opfylder et møbelbehov hos de trængte organisationer, der forlænger møblets levetid, fortæller Steffen Max Høgh.
Indtil nu har virksomheden givet mere end 35.000 møbler på denne facon, til modtagere der har kunnet nøjes med at betale for fragten. Det er noget af det, du kan høre mere om, her i sidste afsnit af denne særsæson af Bæredygtig Business.
Artiklen er en del af temaet Podcast.