Aftaler fra Rusland til Guatemala: Köln sparkede til Henriks eksportambitioner
Allerede inden den nyligt overståede Köln-messe, havde fynske House Nordic fået god vind i eksportsejlene. Alligevel var messedeltagelsen ualmindeligt godt givet ud, vurderer direktør Henrik Jørgensen.
– Det var vores første messe i udlandet og den bedste messe, vi til dato har deltaget i, lyder skudsmålet fra direktøren, der stiftede House Nordic i 2017.
Møbelgrossisten havde fire sælgere med i Köln, og de havde alle nok at se til under messedagene.
– Det virkelig en god opbakning og stor interesse for vores produkter, fortæller en tydeligt begejstret Henrik Jørgensen.
Fodfæste på nye og gamle markeder
Sin unge alder til trods kunne House Nordic allerede inden afgangen til Köln prale af at være til stede på 27 eksportmarkeder, og ifølge Henriks Jørgensens er halvdelen af omsætningen i 2019 blev hentet uden for Danmarks grænser.
– Men nu kommer det til at gå rigtig stærkt, og i år forventer vi, at eksporten kommer til langt at overstige vores omsætning i Danmark; den eksportrejse, som vi har fokuseret rigtig meget på, kommer virkelig til at ske inden for det næste halve til hele år, slår han fast.
Det kan i høj grad tilskrives Köln-messen, hvor House Nordic skabte en række nye kontakter, og således kan Rusland, Ungarn, Cypern og Guatemala allerede føjes til rækken af eksportmarkeder. Men messen medvirkede også til at styrke fodfæstet på markeder, hvor møbelgrossisten allerede var tilstede, vurderer Henrik Jørgensen.
– I de større europæiske lande som Tyskland og Frankrig var vi allerede, men mange af stederne har der været tale om mere sporadiske kunder; nu begynder de større spillere også at efterspørge vores brand, og vi har haft nogle rigtig interessante møder med forskellige kæder, lyder det fra den tilfredse møbeldirektør.
Han tilføjer, at hjemmemarkedet også stadig har en høj prioritet, og at House Nordic allerede på torsdag (d. 30. januar) udstiller på Formland i Herning, hvor man glæder sig til at vise det nye sortiment frem.